Strategiskt samarbete inom public service

Report this content

– SVT och SR vill öka det strategiska samarbetet mellan bolagen för att på ett effektivare sätt utnyttja de avgiftsmedel som public service blir tilldelade varje år. Det är ett glädjande besked och ett stort steg i rätt riktning i vår strävan att kunna behålla kvaliteten och producera och sända oberoende tv och radio även i framtiden, säger Christina Björk, vd för UR.

– Att UR inte nämns i artikeln på DN Debatt är snarast ett uttryck för det utvecklade samarbete vi redan har med både SVT och SR, fortsätter Christina Björk. Tillsammans med SVT driver vi sedan 2004 Kunskapskanalen, vi har genomfört rationaliseringar inom administrationen med båda programbolagen och vi har nära samarbeten med olika program tillsammans med SR, t ex inom barnradion. Det finns fler exempel, men framför allt känns det viktigt att de andra bolagen visar samma ambition som vi har att öka och förbättra samverkan. Det ger en ännu större effekt och kommer på sikt att gagna public service i allmänhet och tv- och radiopubliken i synnerhet. Det finns flera områden där just SVT och SR kan samarbeta mer och där UR inte har något uppdrag, som t ex inom sport, nyheter, musik och utrikesbevakning.