Nytt kvarter för ett levande city

Report this content

Den 18 november kl. 13:00 presenterar AMF Fastigheter tillsammans med stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S) det vinnande förslaget i det pågående parallella uppdraget för ett av stadens mest centrala kvarter. Nybygget är en del av ett större projekt mitt inne i centrala Stockholm. Här finns fem hus, fyra gator och två torg som nu utvecklas till ett nytt stadsrum - Urban Escape Stockholm.

AMF Fastigheter och Stockholms stad har genomfört parallella arkitektuppdrag med fyra arkitektkontor för fastigheten Trollhättan 30 i hörnet Hamngatan/Regeringsgatan. Nu är det klart vilket förslag som kommer att utvecklas vidare.

På pressträffen kommer Roger Mogert, stadsbyggnadsborgarråd (S), inledningsvis ge sin syn på behovet av stadsutveckling i Stockholm city.

I anslutning till det diskuteras vad som krävs för att göra Stockholm till en levande och internationellt konkurrenskraftig stad. Det vinnande förslaget, en helt ny profil för en av stadens mest centrala platser där miljoner Stockholmare och besökare passerar varje år, introduceras av den valda arkitekten.

– Vår ambition är att vitalisera kvarteret och ett större syfte är att utveckla och stärka Stockholm. För att behålla stadens internationella attraktionskraft behöver vi skapa fler platser som främjar innovation, tillväxt och samarbeten, säger Mats Hederos, vd AMF Fastigheter.

Medverkar i panelsamtalet gör:

• Vald arkitekt
  • Karolina Keyzer, stadsarkitekt, Stockholms stad
  • Karolin Forsling, chef stadsutveckling och marknad, AMF Fastigheter
  • Ola Ahlvarsson, serieentreprenör, grundare SIME och Result (moderator)

Välkommen,

Mats Hederos, vd AMF Fastigheter

Var : AMF Fastigheter, Regeringsgatan 29, 8 tr
När: 18 november kl. 13:00 -13.45
OSA till: cecilia.osterholm@amffastigheter.se

Fakta Urban Escape Stockholm

• Urban Escape Stockholm växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg och består av fem fastigheter, fyra gator och två torg.
  • Inom Urban Escape Stockholm ryms den nya tidens kontor, restauranger, hotell, torg och takmiljöer - allt i ett samspel.
  • Urban Escape Stockholm utökar fastighetsarean från befintliga 95 000 m² till cirka 130 000 m².
  • Urban Escape Stockholm omfattar 62 000 m² för moderna och flexibla kontor, 29 000 m² för hotell och konferens, och 38 000 m² för handel och restaurang.
  • Utveckling av Brunkebergstorg tillsammans med Stockholms stad och Stena Fastigheter (Hotell Sergel Plaza).
  • Utvecklingen av Regeringsgatan sker tillsammans med fastighetsbolagen Vasakronan, Pembroke och Hufvudstaden.
  • Byggperioden pågår från sommaren 2014 till våren 2018.

För ytterligare frågor, kontakta
Cecilia Österholm,
Kommunikationsansvarig, 08-696 33 05
E-post: cecilia.osterholm@amffastigheter.se

AMF Fastigheter AB utvecklar och förvaltar AMF-koncernens fastighetsbestånd. Inriktningen är kontor och cityhandel i Stockholm. Några av de mest kända fastighetsinnehaven är Femte Hötorgshuset, Gallerian, MOOD Stockholm och Regeringsgatan 59 i Stockholm. Marknadsvärdet uppgår till drygt 46 miljarder kronor inklusive delägarskap i bostadsföretaget Rikshem.