Roschier flyttar till Urban Escape Stockholm

Report this content

2016 får kvarteret Urban Escape Stockholm ytterligare en ny hyresgäst. Det är den ledande advokatbyrån Roschier som flyttar in till AMF Fastigheters storsatsning. Med över 140 medarbetare med ett internationellt klientel, hyr Roschier ca 4000 kvadratmeter vid Brunkebergstorg.

Roschier flyttar in under andra halvan av 2016. Totalt hyr de in sig på ca 4000 kvadratmeter. Roschier kommer att inta de fem översta planen, 8-12, vid Brunkebergstorg. Lokalen får en bländande utsikt över Stockholm.

– Roschier som företag ligger helt i linje med vår vision för Urban Escape Stockholm. En blandning av etablerade och nya företag från olika branscher är en förutsättning för att skapa en plats fylld av kreativitet, innovation och tillväxt i hjärtat av Stockholm city, säger Karolin Forsling, chef stadsutveckling och marknad på AMF Fastigheter.

– Vi är förväntansfulla inför projektet och ser stora fördelar i det centrala läget, den nyskapande atmosfären och de många synergieffekterna som Urban Escape erbjuder. Det ger oss en utmärkt grund för framtiden och tillgodoser oss med hållbara och miljöcertifierade utrymmen som möter våra och våra klienters behov och är i enlighet med byråns långsiktiga hållbarhetsstrategi, säger Fredrik Rydin, ansvarig delägare för Roschiers kontor i Stockholm.

Fakta om Roschier

Roschier är en av Nordens ledande advokatbyråer. Byrån är känd för sin omfattande erfarenhet av avancerade internationella affärsjuridiska uppdrag och stora transaktioner. Roschier har kontor i Stockholm och Helsingfors samt ett lokalkontor i Vasa. Byråns klienter är ledande nationella och internationella bolag, finans- och försäkringsbolag, investerare, tillväxtföretag, liksom andra privata företag med internationell verksamhet och statliga myndigheter.

Med en personal på cirka 360 medarbetare i Sverige och Finland och etablerade relationer med ledande advokatbyråer är Roschier erkänd inom samtliga av sina kärnverksamheter som en av de ledande aktörerna på den internationella arenan.

Roschiers verksamhet är certifierad enligt miljöledningssystemet ISO 14001:2004. Byrån tilldelades certifieringen 2011 och var därmed den första nordiska advokatbyrån att uppnå miljöcertifieringen ISO 14001 för alla sina kontor.

Fakta om Urban Escape Stockholm

Urban Escape Stockholm växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg och består av fem fastigheter, fyra gator och två torg. Här kombineras kontor, hotell, handel, restauranger, mötesplatser och servicetjänster.
Byggperioden pågår från sommaren 2014 till våren 2019. Fastighetsarean utökas från befintliga 95 000 m² till cirka 130 000 m², varav 62 000 m² för kontor, 29 000 m² för hotell och konferens, och 38 000 m² för handel och restaurang.

Utvecklingen av Brunkebergstorg görs tillsammans med Stockholms stad och Stena Fastigheter (Hotell Sergel Plaza). Utvecklingen av Regeringsgatan sker tillsammans med fastighetsbolagen Vasakronan, Pembroke och Hufvudstaden.

AMF Fastigheter vill bidra till en hållbar framtid och skapa långsiktigt hållbara fastigheter och miljöer. Alla fastigheter i Urban Escape Stockholm kommer att miljöcertifieras med LEED, världens mest spridda system för miljöcertifiering av byggnader. Certifieringen ger ett kvitto på högt ställda mål inom energi- och vattenanvändning, närmiljö, material och inomhusklimat.

För ytterligare frågor kontakta:

Cecilia Österholm, AMF Fastigheter
E-post: cecilia.osterholm@amffastigheter.se
Tel: + 46 72 579 75 41

AMF Fastigheter utvecklar och förvaltar kontor och handelsfastigheter i Stockholm, och arbetar aktivt för en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen inom AMF-koncernen har idag ett marknadsvärde om cirka 55 miljarder SEK, inklusive delägarskap i bostadsbolaget Rikshem, samt handels- och kontorsfastigheter i Finland.

Taggar: