URBANISTA avslöjar rekordsiffror för 2019

Report this content

Det svenska audio varumärket avslöjar en intäktsökning med 70% under 2019. Framgångsrik global expansion och betydande produktlanseringar med över en halv miljon sålda true wireless hörlurar är receptet bakom framgången hävdar Urbanistas VD Anders Andréen.

1 april 2020, Stockholm, Sverige

Urbanista avslöjade idag att 2019 var ett rekordår för företaget då dess intäkter ökade med 70% från 145 MSEK 2018 till 241 MSEK 2019. Detta tack vare en förstärkt onlineförsäljning från deras egen onlinebutik, som under året haft en tillväxt på över 1000%, samt att Urbanista tagit en stark position inom true wireless. Marknaden för true wireless hörlurar har tagit världen med storm* och sedan Urbanistas lansering av den trådlösa modellen “Stockholm” i maj 2019 har företaget sålt över 500 000 stycken true wireless hörlurar.

Urbanista ligger i framkant och under andra delen av 2019 lanserade Urbanista ytterligare två modeller inom kategorin true wireless - Paris och Athens - vilka båda har prisats för sin skandinaviska design och rena linjer.

Under 2019 fortsatte Urbanista att växa globalt och har tagit betydande marknadsandelar främst i Tyskland, Storbritannien och USA. Avslutet för 2019 avslöjar även att intäkterna har ökat med över 1 000% under de senaste fem åren - från 20,8 miljoner SEK 2014 till 241 miljoner SEK 2019 (vilket motsvarar en tillväxt på 1 072%). Anders Andréen, VD för Urbanista, kommenterade: ”

Urbanista har även vuxit i antalet anställda och i februari utnämndes Tuomas Lonka till Brand & Marketing Director - en nyskapad roll för den växande verksamheten. Tuomas, som har lång erfarenhet av tillväxtföretag som Happy Socks och Rovio (Angry Birds) såväl som större organisationer som Telia och Nokia, är en perfekt match för Urbanistas nästa fas. Tuomas bekräftar: ”Jag är stolt över att gå med i teamet på Urbanista. Vårt varumärke har vuxit på alla våra nyckelmarknader och vi har många nya och spännande projekt på gång under 2020 och därefter.

Anteckningar till redaktör

* Counterpoint Research förväntar sig att den verkliga marknaden för true wireless hörlurar kommer att växa ytterligare med 80% CAGR för 2019-2022.

Marina Daniel

PR-koordinator, Urbanista

marina@urbanista.com

Om Urbanista

Urbanista har tillverkat ljudprodukter med rot i skandinavisk tradition sedan 2010. Våra produkter är inspirerade av städer, frihet och med tanke på den urbana livsstilen. Vi designar för liv i rörelse och ägnar våra produkter åt städerna, oavsett var de ringer hem. Urbanista finns tillgängligt online såväl som i 20 000 butiker och 80 länder runt om i världen.

För mer information besök www.urbanista.com

Följ Urbanista på: Facebook | Instagram

Citat

”Vi är stolta över att kunna upprätthålla en stark organisk tillväxt år efter år. Vi kommer att fortsätta utvecklas i allt vi gör och ser fram emot de kommande åren.”
Anders Andréen, VD för Urbanista