Urbaser i Sverige blir Verdis – och en ännu starkare hållbarhetsaktör

Report this content

Urbaser i Norden byter namn till Verdis efter att ha förvärvats av Cube Infrastructure Managers, en ledande europeisk investerare med fokus på infrastruktur och samhällsnyttiga tjänster. Namnbytet till Verdis markerar en ny fas i företagets utveckling, med en förstärkt inriktning på hållbarhet och cirkulär ekonomi.

Verdis, tidigare känt som Urbaser, har de senaste åren varit en av de ledande aktörerna inom avfallshantering i Sverige. Med Cube Infrastructure Managers har Verdis fått en långsiktig ägare som innebär att det svenska bolaget får resurser för att driva på hållbarhetsarbetet ytterligare, och i ännu högre utsträckning vara en del av den cirkulära ekonomin. Verdis ledord – reduce, reuse och recycle – sammanfattar företagets dagliga verksamhet och fortsatta utveckling framåt.

• Vårt namnbyte till Verdis är mer än bara en förändring av vårt varumärke. I samarbete med våra uppdragsgivare vill vi bidra till en verklig förändring av avfallsindustrin. Vi ser gärna att affärsmodellerna förändras på ett sådant sätt att mängden avfall minskar samt att återanvändningen och återvinningen ökar, säger Per-Eric Bjurenborg, VD för Verdis.

Verdis kommer naturligtvis fortsätta att erbjuda insamling och transport av källsorterat hushållsavfall och tjänster som rör stadsmiljön och klimatanpassning av fastigheter.

• Med de strategiska framsteg som genomförts under de senaste åren och med stöd från våra nya ägare, är vi nu redo att accelerera utvecklingen ytterligare. Vårt mål är att stärka vår position i Sverige och i Norden, avslutar Per-Eric Bjurenborg.

För mer information, vänligen kontakta:
Per-Eric Bjurenborg
pebjurenborg@verdis.se

Om Verdis:
Verdis är en av de ledande aktörerna inom avfallshantering i Sverige, och erbjuder också tjänster inom stadsmiljö och klimatanpassning. Verdis vill bidra till återvinning, återanvändning och till att mängden avfall minskar. Med fokus på kunskap, utförande och innovativa lösningar driver företaget branschen framåt.