3 Miljoner kronor – Ureka bygger utbildningscentrum

Report this content

Ureka planerar just nu för att bygga upp ett utbildningscenter i Ukraina för att överföra kompetens inom byggsektorn från EU till Ukraina som kommer att effektivisera byggprocesser och snabba på återuppbyggnaden av Ukraina. Utbildningarna kommer också innefatta förståelse för regelverk och säkerhet.

Stort behov av kompetens och personal inom bygg i Ukraina

Enligt Världsbanken behöver byggsektorn bli 20 gånger större än idag för att återuppbygga Ukraina. Det finns därmed ett mycket stort behov av ny personal och generell kompetenshöjning inom byggindustrin. Det kommer också att kräva att fler kvinnor och veteraner blir delaktiga i byggbranschen. Urekas utbildningar vänder sig därför särskilt till kvinnor och veteraner. För Urekas del är det av största vikt att utbilda personal, säljare och företagare i att använda våra produkter som vi marknadsför. Utbildningarna kommer ge Ureka ett nätverk av återförsäljare och installatörer. De produkter som Ureka marknadsför i Ukraina kommer dels effektivisera byggprocesser, dels uppfylla EU:s regelverk vilket kommer bli mycket viktigt när Ukraina ska anpassa lagstiftningen till EU.

3 Mkr i biståndsansökan

Tidigare Generalsekreteraren för Insamlingsstiftelsen Sverige-Ukraina, Jennie Elfström, har bistått Ureka att ta fram en biståndsansökan om 3 miljoner kronor i syfte att delfinansiera skapandet av vårt utbildningscenter i Ukraina. Förutom att Jennie har ett brinnande intresse att vara med i återuppbyggnaden av Ukraina så har hon även en gedigen bakgrund som jurist inom utbildningsrätt och förvaltningsrätt och har även varit ägare och huvudman till olika verksamheter inom skolväsendet där hon bland annat varit VD för en skolkoncern och utbildningsledare för yrkeshögskoleutbildning. Styrelsen tillsammans med Jennie bedömer att Ureka har goda chanser att erhålla både detta bidrag och flera andra bidrag som vi avser att ansöka om.

För mer information kontakta VD Johan Skålén