Coop Extra i Falköping Årets eko-butik

Nu är det klart – Coop Extra i Falköping är Sveriges bästa eko-butik! Bra gick det även för Coop Extra Malmö och Torgkassen Uppsala som båda blev finalister när priset delades ut på Dagligvarugalan under torsdagskvällen.

Det är andra året som Årets eko-butik utses och sponsor är ekologiska Urtekram.

Priset Årets eko-butik delas ut till en butik som stimulerar konsumenter att göra ett ekologiskt val och där det ekologiska engagemanget genomsyrar hela organisationen.

– Intresset för att handla ekologiskt har aldrig varit större. Det känns väldigt spännande och självklart att vara med i arbetet med att ta fram Sveriges mest innovativa och nytänkande butik inom ekologisk handel, säger Susanne Berg, marknadsdirektör på Midsona Sverige AB

Juryns motivering:

”De senaste två åren har butiken gjort en fantastisk resa. Beslutsamt och målinriktat har denna butik helhjärtat satsat på att lyfta butikens ekoprofil. I dag har butiken 2 green-room, 21 sektioner och över 960 produkter inom eko-sortimentet. Man har genomfört flera profilskapande eko-mässor i butiken vilket har blivit succéer hos kunderna. Butiken har satsat på Eko-skolans barnteater – inspirerande lärande för både barn som vuxna. Eko-sortimentet har varit ett givet inslag i all marknadsföring och aktiviteterna i sociala medier genomtänkta och frekventa.
Framgången med försäljningsökning på över 80 procent de senaste två åren, visar att en engagerad och målinriktad eko-satsning ger bra framgångar långt utanför storstädernas inre cirklar. Kunderna finns överallt och uppskattar eko-produkter vilket denna butik visat.”

Följande sitter i juryn för Årets eko-butik:

Susanne Berg, marknadsdirektör, Midsona Sverige
Johan Gustavsson, Hemköp Hornstull, Stockholm
Johan Hedberg, Matgeek.se
Ulriqa Westman, kundansvarig butik, Krav
Håkan Sandström, konsult, Fri Köpenskap (ordförande)

För högupplösta produktbilder gå in på www.urtekramsverige.se och sök efter respektive produkt. För högupplösta imagebilder gå in på www.urtekramsverige.se/sidor/download

Malin Jansson, produktchef Urtekram, 0733 24 00 96, malin.jansson@midsona.se

Josefin Åström, produktchef Urtekram, 0721 92 73 36, josefin.astrom@midsona.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Urtekram är ett danskt företag som sedan 1972 har producerat ekologisk mat och hudvård. Huvudkontoret och produktionen finns i Mariager på Jylland i Danmark. Företaget har över 1100 ekologiska produkter och är en av Nordens ledande producenter av ekologiska produkter. I Sverige säljs Urtekrams produkter bl.a i livsmedelsbutiker och specialbutiker. Urtekram ägs sedan 2015 av Midsona AB.