Ekologisk hudvård tar upp kampen i butikshyllan

Nu kommer Urtekrams ekologiska hud- och hårvård med ny formula och med den nya strikta eko-märkningen Cosmos. Samtidigt tar allt fler butiker in Urtekrams sortiment, till glädje för svenskar som vill kunna köpa naturlig skönhetsvård i vanliga mataffärer.
– Nu kan våra ekologiska produkter verkligen ta upp kampen med vanliga. De ger lika bra resultat och finns på samma butikshyllor, men är helt fria från parabener, mineraloljor och andra syntetiska tillsatser, säger Anders Tengelin, Sverigechef på Urtekram.

Intresset för ekologisk skönhet har aldrig varit större än nu och enligt en färsk undersökning har var tredje svensk köpt ekologisk hud- eller hårvård det senaste halvåret. Danska Urtekram har tillverkat ekologiska skönhetsprodukter i mer än 40 år och möter nu det ökade intresset med uppdaterade produkter som certifierats enligt Cosmos.

Nio olika serier – alla lika bra för människa och miljö
Urtekram finns i svenska butiker med nio olika serier med schampo, balsam, lotion, krämer och ansiktsrengöring. Alla produkter är helt fria från parabener, syntetiska tillsatser och mineraloljor. I stället är de tillverkade av vegetabiliska råvaror och innehåller vårdande oljor och funktionella örter. Den nya formulan möter de tuffa krav Cosmos ställer utan att ge avkall på funktionen.
– Den nya uppdaterade formulan på våra produkter ger en ännu bättre funktion. Det tillsammans med ett bra pris tror jag gör att ännu fler vill byta till ekologisk hud- och hårvård, säger Anders Tengelin.

Ny europeisk märkning
Den nya märkningen Cosmos är en internationell standard för produkter inom hälsa och skönhet som de stora ekologiska certifieringsorganen i Europa ligger bakom. Tanken är att konsumenten bara ska behöva ha en märkning att förhålla sig till i stället för flera olika. Produkter som är certifierade enligt Cosmos uppfyller flera ekologiska kriterier. Cosmos har tuffare kriterier än de flesta tidigare märkningar och kraven på producenterna är högt ställda.

För att få märkas med Cosmos måste bland annat minst 98 procent av ingredienserna vara naturliga och ekologiska. Urtekram är först ut i Sverige med att certifieras med den nya märkningen Cosmos och den medvetna konsumenten har nu en ny symbol att leta efter i butikshyllan.

Urtekrams hud och hårvård finns i dagligvaruhandel och hälsokost i hela landet:
Serier i dagligvaruhandel: Aloe Vera, No Perfume, Nordic Birch, Rose, Brown Sugar, No Perfume Baby.
Serier i hälsokost: Tea tree, Rosemary, Rasul, Nettle

För mer information och högupplösta pressbilder klicka på respektive produkt här: http://www.urtekramsverige.se/produkter/vaardprodukter/all

Cirkapris: 39,90-69,90 SEK

För mer information eller produktprover kontakta gärna:

Anders Tengelin, Sverigechef Urtekram, 070 428 70 84, ate@urtekram.dk

Elin West, Vår pr-byrå, 073 350 26 25, elin.west@varprbyra.se

Urtekram är ett danskt företag som sedan 1972 har producerat ekologisk mat och hudvård. Huvudkontoret och en del av produktionen finns i Mariager på Jylland i Danmark. Företaget har över 1500 ekologiska produkter och är en av Nordens ledande producenter av ekologiska produkter. I Sverige säljs Urtekrams produkter över hela Sverige i matvaruaffärer, via internet och i hälsokostbutiker.