Ny ekologisk müsli både knaprig och fruktig

Efterfrågan på ekologisk mat fortsätter att öka i Sverige och samtidigt äter vi allt mer müsli. Därför kommer nu Urtekram med en krispig nyhet i butikshyllor över hela landet: ekologisk müsli i fyra olika smaker. Basen består av ekologisk havre och dinkel och till det finns en naturlig sötma från bland annat aronia, dadlar, granatäpple och kokos. På köpet kommer fiberrika fullkorn, nyttiga antioxidanter och uppiggande vitaminer.

Urtekram har mer än 40 års erfarenhet att tillverka ekologiska produkter och nu får allt fler svenskar upp ögonen för deras produkter. Urtekrams eko-barometer från i höstas visar att 8 av 10 svenskar har köpt ekologisk mat det senaste halvåret. Enligt samma undersökning är hela 94 procent oroliga för hur icke-ekologisk mat påverkar miljön och 88 procent för hur den påverkar hälsan.

Fyra sorter som inte liknar några andra
Den nya serien müsli har både smak och tuggmotstånd som har saknats bland ekologiska müsli tidigare och den innehåller en stor andel fullkorn. De fyra olika sorterna kan fungera som en nyttig frukost eller som ett mättande mellanmål.

– I Urtekrams müsli finns bra råvaror och spännande smaker. I vår eko-barometer kan vi se att intresset för ekologisk mat ökar mest bland barnfamiljer och studenter – och här finns en framtida favorit för alla som letar efter en god ekologisk müsli till ett vettigt pris, säger Anders Tengelin, Sverigechef på Urtekram.

Superfruktig havremüsli innehåller flingor från havre, dinkel, majs och råg och en hög andel frukt som gör müslin söt och lätt att gilla för både stora och små. I fruktmixen finns russin, dadlar, banan och kokos.

Crunchy aronia havremüsli har knapriga bitar av havre toppat med aroniabär, äppeltärningar och solroskärnor. Aronia är ett superbär, laddat med antioxidanter och vitaminer och kanske en ny bekantskap för många vid müslihyllan.

Crunchy granatäpple dinkelmüsli har en knapriga bitar av dinkel som har fått sällskap av sötsyrligt granatäpple. Dinkel odlades i Sverige redan på stenåldern och har de senaste åren fått en renässans för sitt höga innehåll av protein, vitaminer, fiber och mineraler.

Dadel och kokosnöt dinkelmüsli har en bas av flingor från dinkel toppat med havre och råg. Den mustiga smaken får sällskap av saftiga dadlar, rostade kokosflingor solroskärnor.

Superfruktig havremusli. 700 g. 61 procent fullkorn. Ca pris: 34,90 kr.
Crunchy aronia havremüsli. 550 g. 82 procent fullkorn. Ca pris: 34,90 kr
Crunchy granatäpple dinkelmüsli. 730 g. 82 procent fullkorn. Ca pris: 34,90 kr
Dadel och kokosnöt dinkelmüsli. 750 g. 73 procent fullkorn. Ca pris: 34,90 kr

Urtekrams müsli säljs på ICA-butiker över hela landet och i andra välsorterade livsmedelsbutiker.

För högupplösta produktbilder gå in på
http://www.urtekramsverige.se/produkter/livsmedel/frukostmat-och och och scrolla till müslin.
För högguplösta imagebilder kontakta ana@urtekram.dk

Johanna Dannesund, marknadschef Urtekram, 070 544 26 59, jda@urtekram.dk
Anders
Tengelin, Sverigechef Urtekram, 070 428 70 84, ate@urtekram.dk
Elin
West, Vår pr-byrå, 073 350 26 25, elin.west@varprbyra.se

Urtekram är ett danskt företag som sedan 1972 har producerat ekologisk mat och hudvård. Huvudkontoret och en del av produktionen finns i Mariager på Jylland i Danmark. Företaget har över 1500 ekologiska produkter och är en av Nordens ledande producenter av ekologiska produkter. I Sverige säljs Urtekrams produkter bl.a både i matvaruaffärer och hälsokostbutiker.