Ny serie är både glutenfri och ekologisk

För första gången finns det nu en hel serie matvaror som är både glutenfria och ekologiska på svenska butikshyllor. Det är danska Urtekram som har tagit fram bakmixer, müsli och flera andra produkter för en hälsosam och god vardag.

– Urtekrams glutenfria produkter kommer att göra livet lite enklare för alla som vill äta både glutenfritt och ekologiskt, och även undvika onödiga tillsatser. I vår nya glutenfria serie finns bland annat rena bakmixer, müsli och riskakor, säger Anders Tengelin, Sverigechef på Urtekram.

Antalet svenskar med konstaterad celiaki (glutenintolerans) ökar och många upplever att de mår bättre av att äta mindre gluten. En nordisk undersökning gjord av Urtekram visar att hela 6 av 10 har köpt minst en glutenfri produkt det senaste halvåret. Samtidigt växer den ekologiska marknaden rekordartat. Ekoförsäljningen ökade med 38 procent år 2014 jämfört med året innan enligt oberoende siffror från Ekoweb.

Nu behöver svenska konsumenter inte längre välja mellan ekologiskt och glutenfritt. Några av de mer efterfrågade produkterna i Urtekrams nya glutenfria serie är ekologiska glutenfria bakmixer, riskakor och müsli.

Glutenfria bakmixer för en enklare vardag
För att underlätta i vardagen har Urtekram tagit fram tre glutenfria och ekologiska bakmixer, mjölblandningar som alla har bra bakegenskaper med olika smak och struktur. Universalbakmix är en blandning för ljust bröd som pizza, formbröd eller bullar, mörk bakmix är perfekt för limpor, knäckebröd eller kex och fiberbakmix är en ljus blandning för frukostfrallorna eller till annat matbröd.

– Urtekrams nya bakmixer utmärker sig mot många av konkurrenterna genom att de bara innehåller rena råvaror och är helt fria från tillsatser, säger Anders Tengelin.

I den glutenfria serien från Urtekram ingår:
Glutenfri fusili                        250 g          ca pris 19,90 kr
Glutenfri spaghetti                  250 g          ca pris 19,90 kr
Glutenfri penne                      250 g          ca pris 19,90 kr
Glutenfritt havremjöl              500 g          ca pris 29,90 kr.
Glutenfri universalbakmix      600 g          ca pris 49,90 kr
Glutenfri mörk bakmix           600 g          ca pris 44,90 kr
Glutenfri fiberbakmix             600 g          ca pris 44,90 kr
Glutenfri havremüsli               550 g          ca pris 39,90 kr
Glutenfri fruktmüsli                400 g          ca pris 34,90 kr
Glutenfria havregryn               700 g          ca pris 24,90 kr
Glutenfria grova havreflingor 600 g          ca pris 29,90 kr
Glutenfria cornflakes              375 g          ca pris 29,90 kr
Glutenfria riskakor                 100 g          ca pris 17,90 kr
Glutenfri fyrkornsgröt             700 g          ca pris 39,90 kr

Urtekrams glutenfria serie finns på Ica-butiker, Citygross och i andra välsorterade livsmedelsbutiker.

Utanför den glutenfria serien har Urtekram en mängd ekologiska produkter som är naturligt glutenfria, till exempel flingor och mjöl från bovete, kokos, majs och ris.

För högupplösta produktbilder gå in på www.urtekramsverige.se och sök efter respektive produkt. För högupplösta imagebilder: http://www.urtekramsverige.se/sidor/download

Johanna Dannesund, marknadschef Urtekram, 070 544 26 59, jda@urtekram.dk
Anders
Tengelin, Sverigechef Urtekram, 070 428 70 84, ate@urtekram.dk
Elin
West, Vår pr-byrå, 073 350 26 25, elin.west@varprbyra.se

Urtekram är ett danskt företag som sedan 1972 har producerat ekologisk mat och hudvård. Huvudkontoret och produktionen finns i Mariager på Jylland i Danmark. Företaget har över 1500 ekologiska produkter och är en av Nordens ledande producenter av ekologiska produkter. I Sverige säljs Urtekrams produkter bl.a i matvaruaffärer och specialbutiker.