Ny serie ekologisk hudvård – på hyllan i mataffären

Urtekram är redan ledande i Norden på ekologisk mat och hudvård, och nu kan även svenskar handla produkterna både i matbutiker och hälsokost. Med Urtekram kommer också en helt ny serie ekologisk hudvård till de svenska butikshyllorna; Nordic Birch, med vårdande extrakt av björk och en mild doft av blåklint.
– Nu satsar vi stort på att komma ut brett på den svenska marknaden. Det finns ett enormt sug hos svenskar att köpa ekologiskt – inte minst när det gäller hudvård, säger Joakim Klingspetz, Sverigechef på Urtekram.

Svenskarnas intresse för ekologiska produkter fortsätter att öka, och efter eko-boomen inom mat är det många som ser över sitt val även av hudvård. Den svenska marknaden för ekologiska hudvårdsprodukter ökar stort, och inom fem år beräknas svenska kvinnor och män köpa ekologisk hudvård för en halv miljard kronor. Danska Urtekram är en veteran på hemmaplan, men nya i Sverige, och kommer nu med sina ekologiska produkter till den svenska dagligvaruhandeln såväl som hälsokostbutiker. Nordic Birch är en serie bestående av 13 produkter för ansikte, kropp och hår.

Fri från parabener och mineraloljor

Nordic Birch är helt fri från hormonstörande parabener och andra konserveringsmedel och mineraloljor. Den innehåller i stället vårdande oljor från björk och andra funktionella örter. Serien är gjord på enbart vegetabiliska råvaror och är inte testad på djur. Istället testas hudvårdsprodukterna från Urtekram på människor, i en medarbetarpanel på Urtekrams huvudkontor på Jylland .
– När medarbetarna är nöjda så vet vi att också konsumenterna kommer att gilla våra produkter, så enkelt är det, säger Joakim Klingspetz.

Allt är ekologiskt

Urtekram är ett danskt företag, som sedan 1970-talet gått i täten för ekologisk produktion. Hudvårdsprodukterna produceras på den egna fabriken på Jylland och konsumenterna kan lita på att alla produkter är ekologiskt producerade, inte bara vissa utvalda. Hos Urtekram sätts ribban högt och den ekologiska produktionen är alltid en lägstanivå. När det går byter man också ut onyttiga ingredienser mot mer hälsosamma, avstår alltid från djurförsök och har Fair Trade-märkta preodukter.

Nordic Birch säljs i dagligvaruhandel och hälsokostbutiker i hela landet. Cirkapris från 35 till 80 SEK.

För högupplösta bilder och pressmeddelande, gå in på http://www.urtekram.dk/3735/

För mer information eller produktprover kontakta gärna:

Jokaim Klingspetz, Sverigechef Urtekram, 076 11 86 950, jok@urtekram.dk

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 073 350 26 25, elin.unden@varprbyra.se

Urtekram är ett danskt företag som sedan 1972 har producerat ekologisk mat och hudvård. Huvudkontoret och en del av produktionen finns i Mariager på Jylland i Danmark. Företaget omsätter 400 Mkr och har 120 anställda. I Sverige säljs Urtekrams produkter matvaruaffärerna och i hälsokostbutiker.