Ny serie ekologisk torkad frukt full av sol

Lagom till den första vårsolen kommer ekologiska Urtekram med flera nyheter för mat och bak; kanderade ingefärstärningar, mjuka kokostärningar, frystorkade granatäppelkärnor och små spanska fikon. Samtidigt har två gamla favoriter, soltorkade dadlar och söta aprikoser, fått ny förpackningsdesign som passar den nya serien.

– All frukt skördas och soltorkas när smakerna är som bäst. Allt fler har upptäckt att torkad frukt kan pigga upp både bak och mat. Lite mer sol i maten, helt enkelt, säger Josefin Åström, produktchef på Urtekram.

Urtekram är Skandinaviens största ekologiska producent med ett stort utbud av livsmedel och hygienartiklar som bland annat säljs i matbutiker, i specialbutiker och på nätet. En av storsäljarna är företagets torkade frukt, som i dagarna får nya syskon i butikshyllan.

Kanderade ingefärstärningar med sting

Ingefära är känt för sina hälsosamma egenskaper. De ekologiska  kanderade ingefärstärningarna ser inte mycket ut för världen, men skenet bedrar. Först kommer sötman, sedan följer ett rejält sting av kryddig ingefära. Den aromatiska smaken uppnås genom en lång bearbetningsprocess, där ingefärstärningarna läggs i en sockerlag innan de torkas och vänds i rörsocker.

Användning:  Som snack, i bakverk, sushi, wokrätter eller smoothies.

Rek. pris:      Urtekram kanderade ingefärstärningar, 155 g, ca 34,90 kr.

Kokostärningar med rätta tugget

De nya ekologiska kokostärningarna från Urtekram är en uppföljning av förra årets kokosserie som blev väldigt populär. Kokosen kommer från kokospalmen och har just det där härliga, mjuka tugget. Kokostärningar går lika bra att ta med som snack i pulkabacken, i muffisarna eller i woken.

Användning:  Som snack, i bakverk, wokrätter eller i den hemgjorda müslin.

Rek. pris:      Urtekrams Kokosträningar, 170 g, ca 29,90 kr.

Små söta fikon fyllda med smak av spansk sol

Fikon är så mycket mer än julgodis. Rör snabbt ihop portvinsfikon till ostbrickan, använd som en del i läckra rawfoodbollar eller klipp dem över en sallad.

Spanien är det näst största fikonproducerande landet efter Turkiet och känt för sina små, söta delikata fikon. Fikonen har en balanserad sötma och en mjuk, karamellig konstistens. De är vända i rismjöl för att förhindra dem från att klibba ihop.

Användning: I sallader, desserter, på ostbrickan, i baket eller som snacks.

Rek. pris:       Urtekram små spanska fikon, 350 g, ca 34,90 kr.

Frystorkade granatäppelkärnor förskönar

Få saker förskönar mat och bak som granatäppelkärnor. Många är vi nog som är glada över att Urtekram nu kommer med en ekologisk, frystorkad variant på de läckra röda små kärnorna. Kärnorna från en påse med 50 gram motsvarar 1,5 stort granatäpple.

De frystorkade granatäppelkärnorna är både friska, vackra, krispiga och lätta att använda – och dessutom fulla av vitaminer och mineraler.

Användning:        På salladen, i desserter eller youghurt eller till baket.

Rek. pris:             Urtekram frystorkade granatäppelkärnor, 50 g, ca 34,90 kr.

Dadlar torkade under Tunisiens sol

Urtekrams dadlar är torkade under Tunisiens sol. Dadlar är en mycket gammal frukt som finns i en mängd olika varianter. Urtekrams dadel är söt och skönt kladdig och blir läcker svept i en salt baconskiva, fylld med valnötter och ost eller bara som den är.

Användning:  I den hemgjorda müslin, i salladen, till ostbrickan eller i baket.

Rek. pris:       Urtekram soltorkade dadlar, 250 g, ca 32,90 kr.

Söta aprikoser helt utan svavel

Urtekrams ekologiska aprikoser är torkade utan svavel vilket ger den naturliga, bruna färgen. Svavel är allergiframkallande och även små mängder kan ge allergiska reaktioner hos känsliga personer.

Torkade aprikoser är rika på näringsämnen och innehåller också mycket kostfibrer och mineraler som järn och kalium. Några torkade aprikoser kan hjälpa om man vill ha fart på magen.

Användning:  I brödbaket, I den hemgjorda müslin, i salladen, till ostbrickan eller i baket.

Rek. pris:      Urtekram söta aprikoser, 150 g, ca 32,90 kr.

Urtekrams serie med torkad frukt säljs i dagligvaruhandeln från februari.

För högupplösta produktbilder gå in på www.urtekramsverige.se och sök efter respektive produkt. För högupplösta imagebilder gå in på www.urtekramsverige.se/sidor/download

Josefin Åström, produktchef Urtekram, 0721 92 73 36, josefin.astrom@midsona.se
Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Urtekram är ett danskt företag som sedan 1972 har producerat ekologisk mat och hudvård. Huvudkontoret och produktionen finns i Mariager på Jylland i Danmark. Företaget har över 1100 ekologiska produkter och är en av Nordens ledande producenter av ekologiska produkter. I Sverige säljs Urtekrams produkter bl.a i matvaruaffärer och specialbutiker. Urtekram ägs sedan 2015 av Midsona AB.