Parabenfri hud- och hårvård nu på vanliga affärer i hela landet

Till hösten har både Ica och Coop en parabenfri hud- och hårvårdsserie i sitt ordinarie sortiment i hela landet, Nordic Birch från det danska ekologiska företaget Urtekram. Det gör att det nu finns parabenfria hud- och hårvårdsprodukter som är både tillgängliga och prisvärda. Produkterna når dagligvaruhandeln samtidigt som en het debatt om parabenernas hormonstörande inverkan har blossat upp i media och svenska Naturskyddsföreningen kräver ett förbud mot parabener i kosmetika och skönhetsprodukter.

I den aktuella debatten hänvisas till flera internationella studier som visar att parabener kan störa kvinnliga hormoner, men att också pojkars och mäns fertilitet kan påverkas. Mest känsliga för ämnena är små barn och foster.

– När vår parabenfria serie Nordic Birch nu kommer ut i mataffärer i hela landet blir ett parabenfritt alternativ tillgängligt för alla – och framför allt till ett bra pris, säger Anders Tengelin, Sverigechef på Urtekram.

Lång erfarenhet av självkonserverande produkter
Parabener används i hudvårdsprodukter som konserveringsmedel. Urtekram har tillverkat parabenfria produkter sedan 1970-talet och istället för att tillsätta kemiska konserveringsmedel används bland annat naturliga oljor med konserverande effekt i krämer, tvålar och schampo.

– Många stora producenter ersätter parabener med andra kemiska tillsatser där hälsoriskerna inte är utredda. Vi väljer istället att ha självkonserverande produkter, och dessutom är de till hundra procent spårbara – vi kan garantera att det inte finns parabener någonstans i produktionskedjan, säger Tom Hornshøj-Møller, utvecklingschef på Urtekram.

Parabendebatten har kommit längre i Danmark
Urtekram är ett danskt företag med lång historia. I Danmark har man också kommit längre i parabendebatten – där har politikerna infört förbud mot propyl- och butylparabener i produkter för barn upp till tre år.

– Bra kroppsvård och hudvård behöver inte innehålla parabener. Det vet vi på Urtekram sedan länge och det är glädjande att den debatten har kommit ett steg vidare i Sverige, säger Anders Tengelin.

Nordic Birch säljs i dagligvaruhandel och hälsokostbutiker i hela landet. Cirkapris från 35 till 80 SEK.

För högupplösta bilder gå in på http://www.urtekram.dk/3735/

För mer information eller produktprover kontakta gärna:

Anders Tengelin, Sverigechef Urtekram, 070 428 70 84, ate@urtekram.dk

Tom Hornshøj-Møller, utvecklingschef Urtekram, +45 98 54 22 88, thm@urtekram.dk

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 073 350 26 25, elin.unden@varprbyra.se

Urtekram är ett danskt företag som sedan 1972 har producerat ekologisk mat och hudvård. Huvudkontoret och en del av produktionen finns i Mariager på Jylland i Danmark. Företaget har över 1500 ekologiska produkter och är en av Nordens ledande producenter av ekologiska produkter. I Sverige säljs Urtekrams produkter både i matvaruaffärer och hälsokostbutiker.