Sveriges bästa eko-butik ska utses

För första gången ska livsmedelsbranschen utse Sveriges bästa eko-butik. Det görs på Dagligvarugalan i september och redan nu går det bra att nominera butiker som stimulerar konsumenter att göra ett ekologiskt val. Sponsor till priset är ekologiska Urtekram.

– Svenska konsumenters sug efter ekologiska produkter har aldrig varit större och allt fler handlare hänger på den här trenden. Nu vill vi uppmärksamma Sveriges allra bästa eko-butik för att det ska kunna sporra och inspirera andra, säger Anders Tengelin, Sverigechef på Urtekram.

Oberoende siffror från Ekoweb visar en rekordartad ökning för ekologiska livsmedel med 38 procent år 2014 jämfört med året innan. Även Urtekram, med mer än 40 års erfarenhet av ekologisk produktion, dubblerade under förra året omsättningen i Sverige till drygt 70 miljoner kronor.

Ekologiskt engagemang och kreativt nytänk
Det nya priset till årets eko-butik delas ut på Dagligvarugalan i september. Vinnaren ska vara en butik där det ekologiska engagemanget genomsyrar organisationen och på ett naturligt sätt stimulerar konsumenten till att göra ett aktivt ekologiskt val. Juryn består av namnkunniga ekologiska profiler inom olika områden. Här finns Paul Svensson (krögare), Mats-Eric Nilsson (chefredaktör för tidningen Hunger), Lars Nellmer (vd för Krav), Gerry Kingham (vd för Årstiderna), Jesper Hansen (butikschef för Ica Kvantum Kungens Kurva), Håkan Sandström (Fri Köpenskap) och Anders Tengelin (Sverigechef för Urtekram).

– Vi vill hitta den butik som är mest innovativ och nytänkande med att lyfta fram de ekologiska varorna och som har personal som är passionerad och kunnig inom ekologi. Det här kommer att bli en tuff match eftersom många butiker i dag drivs av ett starkt ekologiskt engagemang, säger Anders Tengelin.

Nomineringar till Årets Ekobutik kan göras fram till den 8 maj på www.dagligvarugalan.se. Vem som tar emot priset som Årets eko-butik avslöjas på Dagligvarugalan den 24 september.

För höguplösta imagebilder kontakta ana@urtekram.dk

Johanna Dannesund, marknadschef Urtekram, 070 544 26 59, jda@urtekram.dk
Anders
Tengelin, Sverigechef Urtekram, 070 428 70 84, ate@urtekram.dk
Elin
West, Vår pr-byrå, 073 350 26 25,
elin.west@varprbyra.se

Urtekram är ett danskt företag som sedan 1972 har producerat ekologisk mat och hudvård. Huvudkontoret och produktionen finns i Mariager på Jylland i Danmark. Företaget har över 1500 ekologiska produkter och är en av Nordens ledande producenter av ekologiska produkter. I Sverige säljs Urtekrams produkter bl.a i matvaruaffärer och specialbutiker.