Sveriges bästa eko-butik ska utses

För andra året i rad ska livsmedelsbranschen utse Sveriges bästa eko-butik. Det sker på Dagligvarugalan den 29 september och redan nu går det bra att nominera butiker som gör det där lilla extra när det gäller att underlätta för konsumenter att göra ett ekologiskt val i vardagen. Sponsor till priset är ekologiska Urtekram.

Svensken köper allt fler ekologiska produkter och oberoende siffror från Ekoweb visar att försäljningen av ekologiska livsmedel har ökat med rekordhöga 39 procent år 2015 jämfört med året innan. Förra året delades priset till bästa eko-butik ut för första gången av ekologiska Urtekram, i år är det dags igen.

Ekologiskt engagemang och kreativt nytänk
Priset Årets Eko-butik delas ut på Dagligvarugalan den 29 september på Waterfront Congress Center, Stockholm. Vinsten går till en butik där det ekologiska engagemanget genomsyrar organisationen och som på ett naturligt sätt stimulerar konsumenten till att göra ett aktivt ekologiskt val.

Juryn består av namnkunniga ekologiska profiler inom olika områden. Här finns Johan Hedberg (krögare), Lars Nellmer (vd för Krav), Mickey Vujicic (Gryningen Hälsa), Håkan Sandström (Fri Köpenskap), Johan Gustavsson (Hemköp Hornstull, Stockholm) och Susanne Berg (marknadsdirektör Midsona som äger Urtekram).

– Även i år vill vi hitta Årets Ekobutik. Vi letar efter butiker som ser ekologi som en självklar del av sin affär. Ekologi genomsyrar såväl synlighet i butik som intresse och kunskap hos personalen. Som konsument ska det inte gå att missa att butiken värnar om möjligheten att kunna göra ekologiska val, säger Susanne Berg, marknadsdirektör på Midsona.

Nomineringar till Årets Eko-butik kan göras fram till den 20 maj på www.dagligvarugalan.se. Vem som får ta emot priset som Årets eko-butik avslöjas på Dagligvarugalan den 29 september.

Nomineringar till Årets Eko-butik kan göras fram till den 20 maj på www.dagligvarugalan.se. Vem som tar emot priset avslöjas på Dagligvarugalan den 24 september. Vinnaren får biljetter till Dagligvarugalan 2016 och en matlagningskväll med krögaren Johan Hedberg på Matgeek.

För högupplösta imagebilder från Urtekram, gå in på www.urtekramsverige.se/sidor/download

Josefin Åström, produktchef Urtekram, 0721 92 73 36, josefin.astrom@midsona.se
Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Urtekram är ett danskt företag som sedan 1972 har producerat ekologisk mat och hudvård. Huvudkontoret och produktionen finns i Mariager på Jylland i Danmark. Företaget har över 1100 ekologiska produkter och är en av Nordens ledande tillverkare av ekologiska varor. I Sverige säljs Urtekrams utbud bl.a i matvaruaffärer och specialbutiker. Urtekram ägs sedan 2015 av Midsona AB.