Vårigt, grönt, gott – ekofrossa i påsk

Förgyll påskbordet med läckert grönt, ekologiskt till den traditionella laxen och äggen. Varför inte bjuda påskgästerna på en rostad sparris- och belugalinssallad med en smarrig mandelpesto, avrunda med en chokladmättad bit full av torkad frukt och krispig riskaka.

Rostad sparris- och belugalinssallad

4 port

Ingredienser

500 g ekologisk grön sparris
2 dl belugalinser
3 ekologiska polkabetor (á ca 80 g)
1/2 ekologisk rödlök

Mandelpesto
1 dl mandlar
1 dl extra jungfruolivolja
1/2 ekologisk vitlöksklyfta, riven
1 kruka färsk ekologisk basilika
1 tsk fransk äppelcidervinäger
1 krm himalayasalt
1/2 krm svartpeppar

Krutonger
1/2 ekologisk surdegsbaguette
1 msk extra jungfruolivolja
1 tsk ekologiskt havssalt

Gör så här:

Koka belugalinserna enligt instruktionerna på förpackningen. Rosta mandlarna i en het, torr stekpanna men se upp så att de inte bränns. Låt svalna. Mixa ihop ingredienserna till peston i matberedare.

Sätt ugnen på 225˚C. Skär surdegsbaguetten i bitar 1x1 cm. Ringla över olivolja, strö över havssalt. Rosta i ugnen i 5-10 minuter tills krutongerna blivit gyllene, vänd dem då och då. Låt svalna.

Skala och skiva polkabetorna och rödlöken mycket tunt, gärna med mandolin. Skölj och bryt eventuellt av den nedre torra delen på sparrisen. Stek sparrisen i en het stekpanna i 5 minuter, salta och peppra. Blanda ihop belugalinser, polkabeta, rödlök och sparris. Rör ner mandel peston. Toppa med krutonger.

Choco-kokos-bit med torkad frukt och bär

Ca 30 st

Ingredienser

50 g rostade saltade macadamianötter
40g Gojibär
20 g frystorkade granatäpple
200 g mörk choklad min 70%
4 msk. kokosolja
50 g grova kokosflingor
½ tsk. vaniljpulver
3 riskex/kakor
1 handfull kokos chips
1 msk rålakridspulver

Gör så här:

Hacka nötterna grovt. Smält choklad med kokosolja över ett vattenbad. Krama riskex/kaka och blanda med de grovt hackade nötterna, Gojibär, kokos och vanilj pulver. Häll smält choklad i blandningen och häll över i en skål klädd med bakplåtspapper. Strö hälften av kokos chips och resten med rålakridspulver. Tryck massan lätt i skålen och ställ i kylskåpet min. 1 timme. Klipp/bryt massan bitar och servera dem kalla.

Macadamianötter och Gojibär kan ersättas med andra nötter och torkad frukt.

Urtekram är Skandinaviens största ekologiska producent med ett stort utbud av livsmedel och hygienartiklar som bland annat säljs i matbutiker, i specialbutiker och på nätet. Det finns mer information och bilder på alla ingredienserna i receptet ovan på:

www.urtekramsverige.se, sök efter respektive produkt.

För högupplösta imagebilder gå in på www.urtekramsverige.se/sidor/download

Urtekram önskar alla påskfirare en riktigt GLAD PÅSK!

Josefin Åström, produktchef Urtekram, 0721 92 73 36, josefin.astrom@midsona.se
Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Urtekram är ett danskt företag som sedan 1972 har producerat ekologisk mat och hudvård. Huvudkontoret och produktionen finns i Mariager på Jylland i Danmark. Företaget har över 1100 ekologiska produkter och är en av Nordens ledande producenter av ekologiska produkter. I Sverige säljs Urtekrams produkter bl.a i matvaruaffärer och specialbutiker. Urtekram ägs sedan 2015 av Midsona AB.