Lärosäten i Stockholm får drygt 11 miljoner kronor för att stärka innovationskraften
För svensk konkurrenskraft är det viktigt att på ett tidigt stadie kunna stötta utvecklingen av nya idéer och lösningar. I forsknings- och innovationspropositionen aviserade regeringen bland annat en satsning på 40 miljoner kronor under 2025 för innovationsstödjande åtgärder vid universitet och högskolor. Nu har regeringen beslutat hur satsningen på universitetens holdingbolag ska fördelas.
Förra hösten lade regeringen fram en av de största forsknings- och innovationspropositionerna någonsin. Det resulterade bland annat i en satsning på holdingbolagen vid universitet och högskolor på 40 miljoner kronor 2025 för att främja kommersialiseringen av forskningsresultat och innovationer. I Stockholm får Karolinska institutet 4,8 miljoner kronor, Stockholms universitet 3,5 miljoner kronor och Kungl. Tekniska högskolan 3,4 miljoner kronor.
– Sverige är ett mycket starkt innovationsland. Genom den här satsningen hoppas jag att fler idéer som utvecklas på våra lärosäten ska kunna leda till innovationer och komma till nytta i samhället, säger gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm.
Holdingbolagens uppgift är att stödja och investera i nya forskningsbaserade bolag, och de är ett viktigt verktyg för att forskningsresultat och innovationer ska nå marknaden. Alla tjugo lärosäten som har holdingbolag tilldelas nu medel.
Kontakt
Ellen Kult, pressekreterare hos Lotta Edholm, 076-140 15 28, ellen.kult@regeringskansliet.se