Delårsrapport 1 jan - 31 mar 2002

Delårsrapport 1 jan - 31 mar 2002 Viktiga händelser under första kvartalet samt fram till rapportdagen · Fortsatt god efterfrågan på Utfors IP-port med 362 avtalade accesser under kvartalet. Totalt har därmed 2 075 IP-portar sålts per 31 mars. Därutöver har avtal om ytterligare 100 accesser slutits fram till rapportdagen. · Vid rapportperiodens utgång var 1 444 IP-portar aktiva, innebärande en ökning med 318 under kvartalet. ARPU-utvecklingen är stabil sedan föregående kvartal. Aktiveringen under kvartalet reflekterar den svaga försäljningsavslutningen under föregående kvartal. · Nya större avtal har under kvartalet och fram till rapportdagen slutits med bl.a J&W, Dotcom, Landstinget Halland, Coca-Cola Drikker as, Tornet, Byggnads och AT&T · Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till MSEK 151,5, en ökning med 61,5 % jämfört med motsvarande period föregående år och med 14,3 % från föregående kvartal. · Justerad EBITDA för första kvartalet uppgick till MSEK -67,0 (- 81,6), en förbättring från MSEK -86,4 från föregående kvartal. · Prognosen för att uppnå positivt justerad EBITDA ändras från årsskiftet 2002/2003 till första halvåret 2003. · Viktigt nytt partneravtal med AT&T 3 mån 3 mån 12 mån jan-mars jan-mars Helår msek 2002 2001 2001 Nettoomsättning 151,5 93,8 445,2 EBITDA 1) -65,3 -67,5 -360,0 Justerad EBITDA 2) -67,0 -81,6 -355,1 Rörelseresultat -137,0 -98,1 -556,5 Resultat efter -148,5 -109,1 -675,5 finansiella poster3) 1) Rörelseresultat före av- och nedskrivningar 2) Exklusive resultat från nätverksförsäljning och jämförelsestörande poster 3) Beloppet inkluderar valutakursvinster/förluster och provisionskostnader m.m. beträffande lån Pressinformation Jan Werne, VD tel +46 8 5270 2540, mobil +46 708 48 2540, e-post jan.werne@utfors.se Markus Boberg, Informationschef tel +46 8 5270 3016, mobil +46 708 48 3016, e-post markus.boberg@utfors.se Mikael Sköld, Finansdirektör tel +46 8 5270 3011, mobil +46 708 48 3011, e-post mikael.skold@utfors.se Fullständig rapport finns på www.utfors.se under Investor Relations. KOMMENTAR FRåN JAN WERNE, VD OCH KONCERNCHEF I UTFORS AB "Under årets första kvartal tecknades avtal om 362 IP-portar, vilket jag ser som ett gott resultat mot bakgrund av den fortsatt avvaktande inställningen på marknaden. Vår partnerstrategi är framgångsrik och vi ser fortsatt en stor potential i vårt samarbete med partners. Detta bekräftas av tre mycket viktiga avtal under perioden: i samarbete med DOTCOM tecknade Utfors ett treårsavtal med Landstinget Halland, Tornet valde Utfors tillsammans med Sigma, och i samarbete med Softronic tecknandes ett avtal med Svenska Byggarbetareförbundet Ytterligare en viktig framgång för Utfors är det partneravtal som den 25 april ingicks med AT&T. Detta är en stark bekräftelse på att vår tekniska plattform och organisation håller högsta internationella klass, och samtidigt ett avtal med betydande intäktsmässig potential. Samarbetet med AT&T innebär att Utfors blir en del av AT&Ts infrastruktur i Norden. Utfors nordiska infrastruktur kopplas ihop med AT&Ts världsomspännande nät vilket dessutom ger Utfors möjligheter att leverera tjänster i samtliga länder där AT&T finns. Ett första resultat av detta samarbete var då Utfors i februari sålde ett femtiotal IP- portar till en av AT&Ts kunder. Vår nätutbyggnadsstrategi att under året kraftigt öka antalet telestationer där vi har tillgång till billig kopparaccess har varit framgångsrik. Närheten till kunder inom telestationernas räckvidd minskar accesskostnaderna och skapar öppningar för nya marknader och tjänster. Vi har tidigare gjort bedömningen att förutsatt en fortsatt starkt tillväxt på marknaden kommer ett positivt resultat på EBITDA-nivå uppnås vid årsskiftet 2002/2003. Mot bakgrund av en reviderad bedömning av marknads- och försäljningsutvecklingen ser vi att målet om positivt EBITDA kommer att uppnås något senare, under det första halvåret 2003. Även med hänsyn tagen till en sådan förskjutning bedömer vi att Utfors affärsplan är fullt finansierad. Solna, den 25 april 2002 Jan Werne ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/26/20020426BIT00030/wkr0001.pdf Hela Rapporten