Landstinget Halland väljer lösning från Utfors och Dotcom

Report this content

Högkapacitetsorder till Utfors Landstinget Halland väljer lösning från Utfors och Dotcom Ramavtalet med Statskontoret har gett Utfors ytterligare en miljonorder. Landstinget Halland ingår ett avtal med Utfors om dataaccess. Avtalet är ett renodlat 100 Mbits-avtal och innefattar 5st 100 Mbits IP-port med data-VPN. Ordervärdet för Utfors är ca 7,5 MSEK över tre år. Lösningen knyter samman samtliga större verksamheter i Hallands län och är en partneraffär för Utfors och Dotcom. "Landstinget Halland ser till både nutida och framtida behov och väljer därför en accesslösning med hög kapacitet" säger Jan Werne, VD Utfors. "Vi är självklart glada för över att de väljer Utfors som leverantör av datakommunikation." "Valet av Utfors föll sig naturligt då de påvisar en överlägsen fördelaktig relation mellan pris och prestanda", säger Landstinget Hallands IT-Direktör Göran Amilon. "Helhetslösningen från Utfors och Dotcom gör att vi kan koncentrera oss på vår kärnverksamhet och kommunicera friktionsfritt mellan Landstingets olika verksamheter." Utfors var en av vinnarna i Statskontorets upphandling av data och telefoni sommaren 2001. I ramavtalet mellan Utfors och Statskontoret ingår leverans av Utfors samlade produktutbud, teletrafik, nätgruppsförbindelse för abonnentväxel, nätgruppsförbindelse över IP för abonnentväxel, videokonferens (e-möten), videoutsändning, telefoni, LAN till LAN förbindelse, Internettjänst, ISP nättjänster för abonnentväxel. För ytterligare information kontakta: Markus Boberg, Informationschef Utfors, tel: +46 8-5270 3016 el. +46 708- 483016 Mikael Widlund, Distriktschef Dotcom, tel: +46 31 779 70 20 el. +46 708- 240932 Göran Amilon, IT-Direktör Landstinget Halland, tel: +46 35 13 48 18 el. +46 705-404007 Utfors är den självklara nordiska partnern för högkvalitativa data-, Internet- och telefonitjänster. Utfors erbjudande har sin grund i ett eget fibernät byggt med den absolut senaste tekniken, vilket ger unika fördelar avseende kapacitet och kostnadseffektivitet. I detta nät erbjuder Utfors företag, myndigheter och privatpersoner banbrytande kommunikationstjänster som skapar nya möjligheter till effektivisering, utveckling och kreativitet. Utfors har cirka 320 anställda i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Utforsaktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista, Attract40. Se vidare www.utfors.com. Dotcom levererar kompletta kommunikationsplattformar för tal, data, bild och nättjänster. Vår styrka är vår breda kompetens och långa erfarenhet. Erbjudandet omfattar konsulttjänster, systemintegration, installation, utbildning, service och support. Vi samarbetar med världsledande leverantörer som Cisco Systems, Extreme Networks, Alcatel Telecom, Ericsson och Sony. Vi anlitar de ledande operatörerna för nättjänster. Dotcom har 600 anställda, kontor på 30 orter i Sverige och omsätter drygt en miljard. Se vidare www.dotcom.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/19/20020419BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/19/20020419BIT00070/wkr0002.pdf