Utfors Bokslutskommuniké 2001

Stark tillväxt och säkrad finansiering · Stor efterfrågan på Utfors IP-port innebärande 1 713 avtalade accesser per 011231 varav 441 under fjärde kvartalet. Därutöver har ytterligare avtal om 151 accesser slutits fram till rapportdagen. · Vid rapportperiodens utgång var 1 126 IP-portar aktiva, innebärande en ökning med 476 under fjärde kvartalet. Konjunkturen samt en förskjutning mot färre men större IP-portskontrakt resulterar i en svagare ARPU utveckling än bolaget tidigare bedömt. · Större nya kunder avseende IP-portar är bl.a. Domstolsverket, Volkswagen, SIF. · Nettoomsättningen för året uppgick till MSEK 445,2 (283,4), en ökning med 57 %. Nettoomsättningen för fjärde kvartalet uppgick till MSEK 132,5 (74,2) en ökning med 78 % från föregående år, och en ökning med 13 % från föregående kvartal. · Justerad EBITDA för året uppgick till MSEK -355,1 (-173,3) och för fjärde kvartalet till MSEK -86,4 (-59,9). En förbättring från MSEK -92,0 föregående kvartal. · Utfors har framgångsrikt slutfört en finansieringslösning som innebär att bolaget är fullt finansierat enligt gällande affärsplan. Bolaget har därmed tillgång till ytterligare MSEK 376 före finansieringskostnader. · Utfors har sålt till Skellefteå Kraft en av Utfors redan förlagda dukter (kanalisation) mellan Umeå och Piteå till ett värde om ca MSEK 20. · Uppgörelsen kring Pangea innebar en bokföringsmässig förlust för Utfors om MSEK -16,2. · Ökad avreglering av telefonmarknaden gällande lokalsamtal har preliminärt inneburit en intäktsökning om ca 10 % på Utfors indirekta telefonitjänster. 3 mån 3 mån 12 mån 12 mån okt-dec okt-dec Helår Helår msek 2001 2000 2001 2000 Nettoomsättning 132,5 74,2 445,2 283,4 EBITDA 1) -112,9 -36,2 -360,0 -39,1 Justerad EBITDA 2) -86,4 -59,9 -355,1 -173,3 Rörelseresultat -186,7 -80,4 -556,5 -119,2 Resultat efter finansiella poster 3) -217,9 -88,4 -675,5 -131,8 1) Rörelseresultat före av- och nedskrivningar 2) Exklusive resultat från nätförsäljning och jämförelsestörande poster 3) Beloppet inkluderar valutakursvinster/förluster och provisionskostnader m.m. beträffande lån Pressinformation Jan Werne, VD tel +46 8 5270 2540, mobil +46 708 48 2540 Markus Boberg, Informationschef tel +46 8 5270 3016, mobil +46 708 48 3016 Mikael Sköld, Finansdirektör tel +46 8 5270 3011, mobil +46 708 48 3011 VERKSAMHETEN ALLMÄNT Utfors levererar marknadens mest kostnadseffektiva och högkvalitativa bredbandsbaserade kommuni-kationstjänster, baserade på nästa generations IP-nätverk primärt till företagsmarknaden med målet att bli en av Nordens ledande leverantörer av bredbandsbaserade kommunikations tjänster. Händelser under FJÄRDE KVARTALET samt fram till rapportdagen Utfors har framgångsrikt slutfört den finansieringslösning som bolaget presenterade i pressmeddelande den 3 december 2001. Tre nyemissioner och en utökad syndikerad kreditfacilitet täcker kapitalbehovet enligt bolagets affärsplan, fram till dess att positivt kassaflöde uppnås. Dessutom skapas en finansiell buffert. Finansieringsbehovet uppkom främst med anledning av att operatören Pangea i september meddelade att bolaget överförts till en förvaltare (receiver) och därmed inställde betalningarna till Utfors, vilket resulterande dels i en utebliven intäkt om MSEK 100 samt bortfall av löpande underhåll och hyror. Utfors slutförde den 30 november förhandlingarna med Pangeas förvaltare. Uppgörelsen innebar sammantaget en bokföringsmässig förlust för Utfors om MSEK 16,2. Utfors kan komma att erhålla tilläggsköpeskilling i de fall Pangea vidareförsäljer infrastruktur till tredje part. Under det tredje kvartalet initierades ett åtgärdsprogram innebärande besparingar om cirka MSEK 50 - 60 t.o.m. 2002. Detta medförde om struktureringskostnader om MSEK 10,2 under det fjärde kvartalet. Konjunkturen samt en förskjutning mot färre men större IP-portskontrakt resulterar i en svagare ARPU-utveckling än bolaget tidigare bedömt. Trots den svaga konjunkturen bedömer bolaget att den underliggande efterfrågan är fortsatt stark. Den slutförda finansieringslösningen bör utgöra en positiv faktor för Utfors försäljningsutveckling. Utfors öppnade officiellt den 21 januari sitt försäljningskontor i Danmark. Utfors har redan ett antal viktiga kunder i Danmark, bl.a. Black & Decker, Nova Print, Eterra och Skandiabanken. I och med öppningen av Danmarkskontoret har Utfors uppnått sin målsättning att vara lokalt representerade i alla nordiska länder. Utfors har sålt till Skellefteå Kraft en av Utfors redan förlagda dukter (kanalisation) mellan Umeå och Piteå. Värdet på affären uppgick till drygt MSEK 20 i kontant betalning samt för Utfors tillgång till fiberkapacitet under 18 år. Domstolsverket tecknade den 12 november ett avtal med Utfors om leverans av datakommunikation. Avtalet löper över tre år och är värt ca MSEK 44. Utfors och TietoEnator ingick den 6 november ett avtal som innebär att TietoEnator kan implementera och återförsälja Utfors IP-portar till TietoEnators kunder. Avtalet är nordiskt och innebär att TietoEnator får tillgång till Utfors tjänsteportfölj i alla länder där bolagen verkar. Den 26 november lanserades Utfors E-mötestjänst (e-meeting) för försäljning. Tjänsten är ett effektivt sätt att mötas, diskutera, arbeta med bilder och texter, presentera och informera utan att behöva resa. Till skillnad från de flesta video- och telefonkonferenssystem kan man i Utfors E-meeting gemensamt arbeta med bilder och texter samtidigt som man kommunicerar i realtid med bild och ljud. Krypteringsnivån är högsta möjliga för civilt bruk. Utfors har under 2001 lämnat in en ansökan om licens för fast yttäckande radioaccess hos Post- och telestyrelsen. Den 5 december 2001 meddelades Post- och telestyrelsens beslut att Utfors ej hade tilldelats någon licens. Kostnaderna för licensansökan har belastat resultatet under fjärde kvartalet 2001 med MSEK 3,4 i form av en nedskrivning. Utfors affärsplan har ej baserats på tilldelning av licens för fast yttäckande radioaccess och händelsen bedöms därmed ej medföra någon avvikelse från affärsplanen. Den 2 februari infördes en förvalsreform vilken innebär att även lokalsamtal automatiskt kopplas via den förvalsoperatör kunden valt för sin telefonitrafik. Initiala mätningar tyder på en intäktsökning om ca 10% vilket innebär ca MSEK 1,5-2 per månad. OPERATÖRSVERKSAMHET Företagsmarknaden Utfors erbjuder till företag, kommuner och myndigheter en tjänsteportfölj som bygger på Utfors IP-port. Utfors IP-port är en tjänst som ger en förenklad data- och telekommunikationslösning med mycket hög kapacitet. Med Utfors IP-port kan både data- och teletrafik samlas i en fysisk anslutning. Samtal mellan direktanslutna kunder i Utfors nordiska nät är alltid kostnadsfria. Bolaget noterar en fortsatt god efterfrågan och 1 713 accesser hade avtalats per 011231 innebärande 441 nya accesser under det fjärde kvartalet. Bolaget har tecknat ett flertal viktiga kontrakt bl.a. med Domstolsverket, Volkswagen och SIF m.fl. Vid rapportperiodens utgång var 1 126 IP-portar aktiva. Utfors genomförde under det första halvåret åtgärder för att öka företagets leverans- och aktiveringskapacitet. Åtgärderna har gett resultat och Utfors aktiverade under fjärde kvartalet 476 IP-portar. Leveranskapaciteten bedöms vara tillräcklig för den förväntade tillväxt bolaget ser framgent. Vid rapportperiodens utgång hade Utfors även ca 7 500 indirekta företagskunder. Intäkter relaterade till IP-portsförsäljning intäktsförs i samband med att tjänsten tillhandahålls. Den löpande månatliga snittintäkten (ARPU) per aktiv port uppgick till 10 600 kr vid periodens utgång, vilket är en minskning från 11 400 kr per 30 september. Konjunkturen samt färre men större IP-portskontrakt resulterar i en svagare ARPU- utveckling än bolaget tidigare bedömt. Privatmarknaden Utfors ökade under det tredje kvartalet marknadsföringsinsatserna mot privatmarknaden. Utfors såg dessutom över kunderbjudandet och införde ett helkundserbjudande. Utfors månar om att fortsatt ha en god tillväxt på marknadssegmentet telefoni- och Internetanslutningar mot privatmarknaden. Kampanjen har varit framgångsrik och under det fjärde kvartalet blev nettoinflödet ca 3 000 aktiva abonnemang. Intäkterna från indirekta tjänster har ökat under perioden till MSEK 79,8 (74,7 kv. 3 2001). Utfors hade vid rapportperiodens slut ca 143 000 aktiva privatabonnemang. Nätförsäljning och uthyrning Utfors har sålt till Skellefteå Kraft en av Utfors redan förlagda dukter (kanalisation) mellan Umeå och Piteå. Värdet på affären uppgick till drygt MSEK 20 i kontant betalning samt för Utfors tillgång till fiberkapacitet under 18 år. Utfors slutförde den 30 november förhandlingarna med Pangeas förvaltare. Uppgörelsen innebar sammantaget en förlust för Utfors om ca MSEK 16. Utfors kan komma att erhålla tilläggsköpeskilling i de fall Pangea vidareförsäljer infrastruktur till tredje part. Försäljning av dukter och entreprenader redovisas på raden Resultat från nätförsäljning. Entreprenadavtal vinstavräknas successivt på basis av färdigställandegraden. Resultatredovisning för duktförsäljning sker vid slutleverans. För perioden januari till december 2001 uppgår resultat från nätförsäljning till MSEK 5,3 (134,1), och avser entreprenadavtal samt förlust vid försäljning av dukt till Pangea. Försäljning av fiberkapacitet (IRU), telehousing samt drift och underhåll (O&M) redovisas på raden Nettoomsättning. Resultatavräkning av IRUs sker linjärt över den totala kontraktstiden. I nettoomsättningen för perioden januari till december ingår intäkter avseende IRU, telehousing samt O&M om MSEK 51,4 (4,7). RESULTAT Fjärde kvartalet Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till MSEK 132,5 (74,2). Av dessa intäkter härrörde MSEK 49,9 (32,1) från indirekta telefonitjänster (prefix- och förvalstelefoni), MSEK 29,9 (27,3) från uppringda Internettjänster, MSEK 3,1 (1,1) från direkta telefonitjänster, MSEK 37,4 (4,5) från IP-portstjänster, MSEK 1,8 (5,4) från fasta Internettjänster, MSEK 7,9 (3,8) från nätförsäljning (IRU, telehousing samt O&M) samt övrigt om MSEK 2,4 (0). Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till MSEK -112,9 (-36,2). Justerad EBITDA uppgick till MSEK -86,4 (-59,9). Rörelseresultatet uppgick till MSEK -186,7 (-80,4). I rörelseresultatet ingår resultat från nätförsäljning med MSEK -16,3 (23,6) och jämförelsestörande poster med MSEK -10,2 (-23,0). Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK -217,9 (-88,4). I finansnettot ingår övriga finansiella poster om MSEK -13,0 (-5,1) avseende valutakursdifferenser och provisionskostnader beträffande lån. Kvartalets avskrivningar uppgick till MSEK 73,8 (44,2). Kvartalets skattekostnad uppgick till MSEK 0,5 (12,3). Perioden januari-december Nettoomsättningen för perioden januari-december uppgick till MSEK 445,2 (283,4). Av dessa intäkter härrörde MSEK 168,0 (146,4) från indirekta telefonitjänster (prefix- och förvalstelefoni), MSEK 111,1 (101,7) från uppringda Internettjänster, MSEK 6,8 (2,2) från direkta telefonitjänster, MSEK 83,6 (6,5) från IP-portstjänster, MSEK 11,8 (18,3) från fasta Internettjänster, MSEK 51,4 (4,7) från nätförsäljning (IRU, telehousing samt O&M) samt övrigt om MSEK 12,4 (3,6). Kostnader för sålda tjänster har ökat som en konsekvens av verksamhetens kraftiga tillväxt, omfattande kostnader för utveckling, försäljning, leverans och drift av ett ökande antal IP-portar samt drifttagande av nätet. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till MSEK -360,0 (-39,1). Justerad EBITDA uppgick till MSEK -355,1 (-173,3). Rörelseresultatet uppgick till MSEK -556,5 (-119,2). I rörelseresultatet ingår vinst från nätförsäljning med MSEK 5,3 (134,1) och jämförelsestörande poster med MSEK -10,2 (-23,0). Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK -675,5 (-131,8). I finansnettot ingår övriga finansiella poster om MSEK -76,2 (-6,7) avseende valutakursdifferenser och provisionskostnader beträffande lån. Periodens avskrivningar uppgick till MSEK 196,5 (80,1). Ökningen är en konsekvens av att nätet har tagits i drift samt av verksamhetens expansion. Periodens skattekostnad uppgick till MSEK -2,7 (-18,6). FINANSIELL STÄLLNING Nettoinvesteringarna uppgick under det fjärde kvartalet till MSEK 46,3 (104,2) och utgjordes i huvudsak av materiella anläggningstillgångar kopplade till nätet. Den minskade investeringsnivån från föregående kvartal är ett resultat av att nätinvesteringarna förskjutits från större infrastrukturprojekt mot kunddrivna investeringar. Nettoinvesteringarna i perioden januari - december uppgick till MSEK 792,1 (1 278,2) och utgjordes i huvudsak av materiella anläggningstillgångar kopplade till nätet om MSEK 781,8 (1 492,3). Fritt kassaflöde under det fjärde kvartalet uppgick till MSEK -122,5 (6,5) innebärande en väsentlig förbättring jämfört med det tredje kvartalet. Fritt kassaflöde under perioden januari - december uppgick till MSEK -864,5 (-1 204,0). Långfristiga skulder uppgick per balansdagen till MSEK 918,3. Här ingår MSEK 633,0 från en syndikerad kredit samt MSEK 168,1 härrörande från ett s.k. mezzaninelån. Likvida medel vid rapportperiodens utgång uppgick till MSEK 105,5 (540,2). Utfors avtalade den 30 november om en utökad syndikerad kredit. Den nya krediten ger en utökning av kreditutrymmet om MSEK 150 innebärande ett maximalt kreditutrymme om MSEK 1 100 med slutförfall 2007. Krediten innehåller som tidigare sedvanliga villkor avseende Utfors utveckling. Utfors genomförde i december två nyemissioner som tillförde bolaget MSEK 126 före emissionskostnader samt en tredje nyemission i januari 2002 som tillförde bolaget MSEK 100 före emissionskostnader. Sammantaget har bolaget därmed genom dessa emissioner tillförts MSEK 226 före emissionskostnader samt ett utökat kreditutrymme om MSEK 150. Dessa åtgärder bedöms täcka bolagets finansieringsbehov, fram till dess positivt kassaflöde uppnås och därutöver skapa en finansiell buffert i förhållande till affärsplanen. FINANSIELLA NYCKELTAL Avkastningen på sysselsatt kapital var negativ för såväl rapportperioden som för motsvarande period 2000, vilket även gällde för avkastning på eget kapital. Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 0,8 ggr (0,0 ggr). Soliditeten uppgick till 32,5% (43,2%). Resultat per aktie var negativ för såväl rapportperioden 2001 som 2000. Eget kapital per aktie uppgick till SEK 16,62 (33,96). AKTIEDATA OCH ÄGARSTRUKTUR Den 31 december uppgick antalet registrerade aktier till 59 540 785 (45 388 973) och antalet ännu ej registrerade aktier uppgick till 200 000 (0). Genomsnittligt antal aktier för perioden januari-december uppgick till 46 441 710 (34 357 755). Optionsrätter motsvarande 11 616 617 nya aktier var utestående, vilket innebär att antalet aktier efter fullt utnyttjande av optionsrätter uppgick till 71 357 402. Bolaget hade per den 31 december 2001 ca 10 000 aktieägare där de största utgjordes av Norsk Vekst och Litorina Kapital. ANTAL ANSTÄLLDA Vid rapportperiodens utgång hade Utforskoncernen 322 anställda (248). MODERBOLAGET Moderbolaget hade vid periodens utgång 10 anställda (8 st). Nettoomsättningen för perioden uppgick till MSEK 30,0 (15,0). Resultatet efter finansnetto uppgick till MSEK 26,4 (-50,3). Periodens nettoinvesteringar uppgick till MSEK 758,2 (211,5), och bestod i huvudsak av aktieägartillskott till dotterbolag. Likvida medel uppgick vid rapportperiodens utgång till MSEK 54,1 (284,9). UTSIKTER FÖR 2002 I rapporten för tredje kvartalet förväntades att investeringsnivån skulle fortsätta sjunka. Investeringarna för 2002 bedöms bibehållas på den lägre nivå som etablerats under fjärde kvartalet 2001 med vissa variationer mellan kvartalen. Intäkterna från fasta nättjänster förväntades växa kraftigt och positivt EBITDA bedömdes uppnås under slutet av 2002. Prognosen för intäkter och EBITDA kvarstår. Baserat på fortsatt kraftig tillväxt av intäkter från fasta nättjänster är bedömningen att positivt EBITDA uppnås under slutet av 2002. UTDELNING Styrelsen kommer att föreslå bolagsstämman att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2001. åRSREDOVISNING Årsredovisningen kommer att distribueras till våra aktieägare samt hållas tillgänglig på huvudkontoret på Råsundavägen 12 i Solna från och med 29 april 2002. BOLAGSSTäMMA Ordinarie bolagsstämma kommer att äga rum den 14 maj i bolagets lokaler. Kallelse kommer att införas på Utfors hemsida, www.utfors.se, och annonseras i dagspressen. REDOVISNINGS- OCH VÄRDERINGSPRINCIPER Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i bokslutsrapporten som i den senaste årsredovisningen. Solna den 13 februari 2002 Utfors AB (publ) Styrelsen Koncernens resultaträkning, balansräkning, kassaflödesanalys, kvartalsdata, nyckeltal, samt definitioner återfinns i Bilaga 1. Utfors AB (publ) (org nr 556513-3393) Box 525 169 29 Solna +46 8 5270 20 00 växel +46 8 5270 25 95 telefax Bokslutsrapporten finns även på Utfors hemsida www.utfors.se EKONOMISK INFORMATION Delårsrapport jan-mar 26 april 2002 Årsredovisning 29 april 2002 Bolagsstämma 14 maj 2002 Delårsrapport jan-jun 30 juli 2002 Delårsrapport jan-sep 31 oktober 2002 Bokslutskommuniké 2002 7 februari 2003 FRåGOR Utfors AB, Informationsavdelningen Tel. 08 - 5270 2200 Fax 08 - 5270 2595 info@utfors.se www.utfors.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/14/20020214BIT00260/bit0001.doc Hela bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/14/20020214BIT00260/bit0001.pdf Hela bokslutskommunikén