Källskyddet gäller även vid mord

När en redaktion vägrar att lämna ut material till polisen handlar det inte om att de vill skydda förövarna eller sabotera för polisen. Utan om att de följer lagen. Aftonbladet har med hänvisning till källskyddet vägrat lämna ut bilder på två misstänkta rånare till polisen. Redaktionen har inte vägrat för att skydda rånare. Inte för att trilskas. De har gjort det för att värna källskyddet och grundlagen, skriver Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, i sin senaste krönika i Medievärlden. Läs mer >>

"Anmärkningsvärd respektlöshet för källskyddet"

Ännu en gång kräver domstol att en redaktion ska riskera källskyddet. Solna tingsrätt har beslutat om en husrannsakan på Aftonbladet, som uppmanas lämna ifrån sig journalistiskt material som inkommit från en anonym uppgiftslämnare. "Beslutet visar på en anmärkningsvärd respektlöshet för källskyddet", säger Jonas Nordling, ordförande för Journalistförbundet, Jeanette Gustafsdotter, vd för Utgivarna, Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, och Per Hultengård, vd för Tidningsutgivarna, i ett gemensamt uttalande. Läs mer >>

FN:s säkerhetsråd fördömer våld mot journalister

FN:s säkerhetsråd antog i veckan en resolution som fördömer våld och övergrepp mot journalister. I resolutionen uppmanar säkerhetsrådet medlemsstaterna att vidta lämpliga åtgärder för se till att de som begår övergrepp mot journalister och annan mediepersonal också åtalas samt döms för brotten, skriver UN News Centre i ett pressmeddelande. Läs mer >>

Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, jeanette.gustafsdotter@utgivarna.se

Solna tingsrätts beslut visar på en anmärkningsvärd respektlöshet för källskyddet
Jeanette Gustafsdotter