Medier hotade och trakasserade 317 gånger

Det senaste året har tidningar och etermedier hotats och trakasserats vid minst 317 tillfällen. Det visar den nya undersökning om hot, våld och trakasserier mot redaktioner som intresseorganisationen Utgivarna presenterar i morgon på ett seminarium i Almedalen. Undersökningen visar också att medarbetare på de hotade redaktionerna tvekat inför publiceringar och undvikit bevakningsområden på grund av hoten.

- När redaktioner tvekar inför publiceringar och områden väljs bort på grund av hot är det ett allvarligt hot mot demokratin, säger Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna.

Utgivarna har tillsammans med undersökningsföretaget TNS Sifo studerat hoten mot redaktionerna på SVT, Sveriges Radio, UR, TV4 och de dagstidningar som är anslutna till branschorganisationen TU. Undersökningen visar att var tredje redaktion som svarat på enkäten hotats under det senaste året. Flera av de utsatta redaktionerna har dessutom hotats vid flera olika tillfällen.

På hälften av de hotade redaktionerna har hoten lett till att medarbetare tvekat inför publiceringar eller jobbutläggningar. Och på var tredje redaktion har medarbetare undvikit bevakningsområden eller arbetsuppgifter som en följd av hoten. Vid några tillfällen har hoten varit så allvarliga att de tvingat både medarbetare och anhöriga att flytta tillfälligt.

- Vi har fått in uppgifter om minst 99 hot och 218 trakasserier mot redaktioner och medarbetare. Men också uppgifter om att enskilda medarbetare utsatts för våld vid ett par tillfällen, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på Utgivarna.

En klar majoritet, 63 procent, av de svarande mediecheferna uppger att hotbilden mot redaktionerna förstärkts under de senaste fem åren. Ingen av de svarande upplever att hotbilden försvagats.

De mest allvarliga hoten utförs oftast av privatpersoner och då för att de är upprörda eller besvikna över en specifik publicering. Men en betydande del av de allvarligaste hoten står också på ideologisk grund, inte minst från högerextremistiska grupperingar. Hoten riktar sig främst mot redaktionernas enskilda medarbetare.

Seminarium

”Ökar hoten mot medier och journalister?”, kl. 16-17 den 1 juli 2015, Almedalens hotell, Strandvägen 8, Visby

Fakta om undersökningen

Undersökningstyp: totalundersökning

Enkätmetod: webbenkät

Fältperiod: 20 april – 4 maj 2015

Mätperiod: senaste tolv månaderna

Undersökningsföretag: TNS Sifo

Population: 223 redaktionellt ansvariga, varav 99 på redaktioner vid Sveriges Radio, Sveriges Television, Utbildningsradion och TV4 samt på 124 tidningar och redaktioner anslutna till Tidningsutgivarna.

Svarsfrekvens tidningar: 50 procent, dvs. 62 svarande

Svarsfrekvens etermedier: 39,4 procent, dvs. 39 svarande

Bortfallsanalys: http://utgivarna.se/

Kontakta vid frågor

Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, jeanette.gustafsdotter@utgivarna.se, 070-624 45 56

Medlemmar i Utgivarna är TV4-gruppen, Sveriges Television, Sveriges Radio, Utbildningsradion, Sveriges Tidskrifter och TU.

Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna