Ny studie av hoten mot medierna

Utgivarna följer upp förra årets undersökning om hoten mot medierna med en ny studie även i år. Den nya undersökningen genomförs tillsammans med TNS Sifo och omfattar fler än 460 redaktioner på tidningar, tidskrifter, radio och tv över hela landet.

- I år består enkäten av 29 frågor om hot, våld och trakasserier mot redaktioner under de senaste tolv månaderna. Enkäten går ut i vecka 17 och målet är att presentera resultaten under politikerveckan i Almedalen, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på Utgivarna.

Fjolårets undersökning visade att två av fem dagstidningar och att varannan redaktion bland etermedierna hotats. Läs mer >>

Lagen skyddar inte mediehus och journalister

Det kan behövas nytt lagstöd för att skydda journalister och mediehus. Det visade ett seminarium i veckan anordnat av Göteborgs stads kunskapscentrum mot organiserad brottslighet tillsammans med Journalistförbundet, Utgivarna och Publicistklubben Väst.

Under seminariet berättade kammaråklagare Ulrika Åberg, som tidigare drev målet mot den man som i fjol hotade Expressen/GT, om sitt beslut att driva just det målet som brott mot medborgerlig frihet. Brottsrubriceringen har funnits sedan 1965 men har aldrig använts. Och det trots att brottet omfattar hot mot yttrandefriheten. Mannen fälldes i tingsrätten för brott mot medborgerlig frihet och det med hänvisning till att det var ett allvarligt försök att skrämma redaktionen till tystnad. Domen ändrades senare i hovrätten till olaga hot. Samtidigt som seminariet pågick i Göteborg kom Högsta domstolens beslut om att inte pröva hotet med Expressen/GT:s redaktion. HD:s beslut gjorde att deltagarna diskuterade att det eventuellt kan komma att krävas högre straffvärde eller nytt lagstöd för hot mot journalister och mediehus. Seminariedeltagarna var överens om att hot mot journalister och mediehus är ett hot mot demokratin. Seminariet diskuterade även näthatet där flera medierepresentanter vittnade om hur mycket dessa bryter ner och tär, samt att det krävs större samhällsinsats även här.

- Jag tyckte det var ett mycket bra seminarium. Det jag tar med mig i vårt fortsatta lobbyarbete är det krävs antingen förstärkt straffvärde eller nytt lagstöd för denna form av hot, polisen måste införa en kod när det gäller hot mot journalister och mediehus för att vi ska kunna få fram antalet anmälningar per år och att poliser ska ha samma kunskapsnivå angående brottets allvarlighet oavsett var i landet brottet begås vilket saknas idag, säger Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna.

Säpo: Ingen direkt hotbild mot journalister

I går presenterade Säkerhetspolisen sin årliga rapport om hoten mot Sverige och demokratin. Under det ovan refererade seminariet presenterade P O Hellqvist från Säkerhetspolisen årets rapport. Enligt Hellqvist ser Säkerhetspolisen endast en marginell ökning när det gäller hot mot journalister och mediehus. Ett av Säkerhetspolisens uppdrag är att bevaka den här formen av brott, och i dagsläget ser de inte att det föreligger någon direkt hotbild. Läs Säpos rapport här >>

Första Mommapriset till Thomas Mattsson

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson fick det första ”Mommapriset – årets utgivare” när det delades för första gången under mediemässan Meg15. Priset delas ut av Utgivarna till en person som genom sina handlingar bidragit till och lyft fram Sveriges unika system med ansvarig utgivare. Läs mer >>