Nyheter från Utgivarna den 8 nov 2013

Utgivarna är en intresseorganisation för publicistiska medieföretag i Sverige. I Utgivarna samverkar medieaktörer som slår vakt om det svenska publicistiskaoberoendet. Våra medlemmar är TV4-gruppen, Sveriges Television, Sveriges Radio, Utbildningsradion, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna.

"Regeringen måste omedelbart ta initiativ till en lagändring"

I går kom domen mot Dagens Nyheters förre chefredaktör Gunilla Herlitz. Högsta domstolen konstaterade att Gunilla Herlitz är ansvarig för en artikel som publicerades i tidningen flera år innan hon tillträdde. Beslutet som Högsta domstolen fattade urholkar ensamansvaret och kan få stora konsekvenser. "Regeringen måste omedelbart ta initiativ till en lagändring annars urholkas det svenska systemet med ansvarig utgivare", säger Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna. Läs mer >>

"En knytnäve mot det fria ordet"

Utgivarna krävde i tisdags svar från Säpo om varför brott mot författningsskyddet prioriteras så lågt. Och det trots att hoten mot svenska medier ökar. Utgivarnas krav fick starkt stöd bland landets mediehus. Frågan om hot mot journalister togs på olika sätt upp i ledande artiklar som "Så undergrävs det öppna samhället" i Sydsvenskan, "En knytnäve mot det fria ordet" i Södermanlands Nyheter och "Hot mot politiker och medier" i Västerbottens-Kuriren. Läs mer >>