"Skrik inte om lagändring när det gäller näthat"

De som hotar eller hatar på nätet tar ofta skydd bakom argument om yttrandefrihet. Men ropa för den skull inte efter nya utredningar som ska titta efter brister i lagstiftningen. Vänta på vad de som är på gång kommer fram till i stället, skriver Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, i sin senaste krönika i Medievärlden. Läs mer >>

Pressfriheten under hårt tryck

Förutsättningarna för fri journalistik och öppen debatt minskade under förra året. Det visar yttrandefrihetsorganisationen Reportrar utan gränsers uppdaterade pressfrihetsindex. Sverige klättrade på indexlistan och det trots ett försämrat betyg. Läs mer >>

Starkare hotbild mot medier

Polis och åklagare måste bli bättre på att förstå att hot mot journalister och medier är ett hot mot demokratin, sade Upsala Nya Tidnings chefredaktör Charlotta Friborg i går under KU:s hearing om redaktioners säkerhet. Hon konstaterade också att medierna i dag lever i ett hårdare klimat än för tio år sedan.

- Sammanfaller i viss mån med internets utbredning där man kan hota och trakassera och man kan dölja sig bakom anonymiteten, men det hänger också samman med en ökad polarisering i samhället där klimatet och tonläget har blivit mycket, mycket hårdare, sade Charlotta Friborg till Kulturnytt, Sveriges Radio. Läs mer >>

Rapport om hot mot journalister

I samband med KU:s hearing om medieredaktioners säkerhet i veckan presenterade Utgivarna sin rapport hoten mot journalister. Rapporten bygger på de undersökningar organisationen gjorde under våren 2014. Undersökningarna visade att en klar majoritet av redaktionerna upplevde att hotbilden förstärks under de senaste fem åren. Läs mer >>

Mediechefer om hoten mot svenska journalister