"Två av fem dagstidningar hotade"

Befann mig på Gran Canaria de sista dagarna efter nyår när jag av en slump bestämde mig för att slå på roaming. Precis när jag kopplades upp vällde flasharna in om attentatet mot Charlie Hebdo, sms med ”Kolla mail. Stor attack på fransk tidning – elva döda enl åklagare”. Livets skarpa kontraster visade sig tydligt. Utgivarna har jobbat med att visa hur hotbilden mot medierna förstärkts under de senaste åren, att två av fem dagstidningar och varannan etermedieredaktion hotats. Så inleder Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, sin krönika i senaste numret av branschtidningen Resumé. Läs mer >>

Videoklipp: "Vem vågar vara Charlie?"

Hur allvarligt är terrorhotet mot journalister? Det var ämnet för måndagens debatt på Publicistklubben i Stockholm. Via PK:s sajt kan du se hela debatten där Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen, Dan Eliasson, rikspolischef och Anders Thornberg, Säpochef, deltar. Se klippet >>

Mommapriset delas ut på Meg

Vem är årets utgivare? Det avslöjas på mediemässan Meg15 i Göteborg då "Mommapriset - årets utgivare" delas ut för första gången. I prisjuryn ingår Eva Hamilton (ordf.), Kerstin Brunnberg, tf. överintendent Arkitektur- och designcentrum, Karin Olsson, kulturchef Expressen, Tobias Regnell, vd Offside Press och Daniel Sandström, litterär chef Albert Bonniers förlag.

- Det är verkligen roligt att det kommit in så många bra förslag på kandidater. Det är extra roligt eftersom utgivarrollen och utgivarfrågorna är mer aktuella än någonsin, säger Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna.

Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, jeanette.gustafsdotter@utgivarna.se