Utgivarna ger stöd till ryska medier

I Ryssland intensifieras jakten på fritänkande och oberoende medier. Nu vädjar journalisten och Rysslandskännaren Stig Fredrikson, i en artikel i Expressen, till svenska organisationer att samlas i ett upprop för den fria journalistiken.

- Självklart hörsammar vi denna viktiga uppmaning. Utgivarnas medlemmar, Sveriges Radio, Sveriges Tidskrifter, SVT, TV4-gruppen, TU och UR, kommer i dag att sprida uppropet via #pressfreedomrussia i sina kanaler, säger Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna.

- Vi hoppas att uppropet ger effekt och hörsammas. Vi uppmanar också andra organisationer att ta ställning, säger Jeanette Gustafsdotter.

Läs Stig Fredriksons artikel här >>

Dawit Isaak fyller 50 år

Nu på måndag fyller journalisten Dawit Isaak 50 år. Han har suttit fängslad i Eritrea utan rättegång, utan advokat och dom i över tretton år. Med anledning av femtioårsdagen anordnar tidskriften Svartvitt och tidningen Journalisten ett event till stöd för Isaak. Bland annat medverkar sångerskan Lisa Nilsson, Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och Journalistförbundets vice ordförande Ulrica Widsell. Läs mer >>

Tre utredningar och en framgång