Ny rapport från UTZ Certified: Tvåhundra kaffeodlare i Nicaragua har fått ett bättre liv

Report this content

De senaste två åren har en grupp på tvåhundra småskaliga kaffeodlare i Nicaragua ägnat sig åt att förbättra sina odlingsmetoder för att bli certifierade enligt UTZ kriterier. De har åstadkommit stora förändringar och viktiga steg mot en hållbar kaffeodling.

– Odlarna har varit mycket entusiastiska och vi har åstadkommit storverk. Vi har fått insikt i att hållbar kaffeodling bara kan uppnås om alla som omfattas av produktionen och deras familjer har anständiga levnadsvillkor, att deras rättigheter tillvaratas och att alla har rimliga arbetsvillkor. Vi har också fått lära oss vilka gödnings- och bekämpningsmetoder som är tillåtna. Vi är mycket stolta över resultatet, säger Evenor Tinoco Kraudy en av odlarna i UTZ- gruppen.

Ökad produktivitet
Det finns en övergripande plan med åtgärder för varje plantage som har genomförts inom budgeten. Arbetet har följt den överenskomna planen och ansökningarna om certifiering har dokumenterats. Inventeringen av antal kaffeträd och mängden skördat kaffe visar även att produktiviteten har ökat under de två år som projektet har pågått. Skördarna dokumenteras noga för att säkerställa spårbarhet av kaffet.

Bättre koll på ekonomin
Den stora utmaningen har varit att många av odlarna inte kan läsa eller skriva. Därför har odlarna och deras familjemedlemmar fått gå i skolan och de har fått tillgång till en agronom som stödjer dem när det gäller löpande dokumentation och räkenskaper. Bättre kostnadsuppföljning har gjort att varje plantage kan fatta välgrundade beslut om investeringar i verksamheten och vid kreditansökningar.

Bättre miljö och hälsa
Odlarna har fått kunskaper och träning i miljöfrågor som har lett till att de värnar om naturresurser som vatten, mark, skog, biologisk mångfald och energi. En av de största insatserna var att förbättra hanteringen av det vatten används för att tvätta kaffet, något som ofta var eftersatt på grund av dåligt infrastruktur. Genom att odlarna fått hjälp att lösa restvattenfrågan kan de nu minimera miljöeffekterna av sin verksamhet.

Förebyggande hälsoplaner, riskbedömningar och första hjälpen-kit har förbättrat hälsotillståndet och minskat antalet olyckor till noll. Levnadsförhållandena har blivit bättre genom att arbetarnas hus renoverats och att sopor sorteras och samlas in i sopcontainrar.

CISA, främjar hållbar produktion i Nicaragua
Nicaragua är det fjärde största ursprungslandet för kaffe i Centralamerika. CISA, UTZ Certifieds samarbetspartner i landet, verkar för hållbar produktion och stöder det pågående förbättringsarbetet. Det är CISA som har genomfört rapporteringen. Rapporten visar att de tvåhundra odlarna har utbildats i UTZ uppförandekod, hantering av avloppsvatten har inrättats och sopcontainrar har placerats ut på samtliga anläggningar. Inga olyckor har rapporterats. Dessutom har odlarna börjat bokföra sina inkomster och utgifter och fått bättre koll på ekonomin i sin verksamhet.

För mer information kontakta:
Stephanie de Hoogh, PR Coordinator, UTZ CERTIFIED, Amsterdam
tel. +31 20 530 8000, mobil +31 62 488 6761, stephanie.de.hoogh@utzcertified.org

Lena Calderon på Fri Kommunikation i Sverige, tel 0735-17 35 55, lena.calderon@frikommunikation.se kan hjälpa till att finna svar på frågor och lotsa rätt i UTZ CERTIFIEDs organisation.

www.utzcertified.org/scandinavia

UTZ CERTIFIED
UTZ CERTIFIED är en oberoende ideell internationell organisation som har världens största och snabbast växande certifieringsprogram för ansvarsfull och spårbar kaffeproduktion. Över 95 000 kaffeodlare i 22 länder var godkända av UTZ CERTIFIED 2009, en ökning med 68 procent från året innan. UTZ CERTIFIED grundades 2002 i Nederländerna.

UTZ CERTIFIED jobbar brett för hållbar utveckling med hänsyn till både människor, miljö och för god affärssed. Målet är att på marknadsmässiga grunder certifiera stora volymer för världsmarknaden. Därför samarbetar UTZ CERTIFIED i Sverige med stora företag som ICA, IKEA, Arvid Nordquist, Kaffehuset i Karlstad, Löfbergs Lila, Martin Olsson och Merrild. 5 procent av allt kaffe som säljs i Sverige är UTZ CERTIFIED, vilket motsvarar ca 5 tusen ton per år. (Motsvarande andel i världen är 1,3 procent.)

www.utzcertified.org

Taggar: