UTZ-certifierat kaffe ökade med 35 procent första halvåret

Report this content

UTZ fortsätter ta marknadsandelar på marknaden för certifierat kaffe. Försäljningen ökade med 35 procent första halvåret 2010, jämfört med samma period förra året. Detta innebär bättre arbetsvillkor på kaffeplantagerna och en förbättrad konkurrenssituation för kaffeodlare över hela världen. Kaffebönderna utbildas i socialt ansvar, miljöarbete och affärsmässighet, vilket leder till större skördar med högre kvalitet och en starkare position på världsmarknaden.

Försäljningen första halvåret i år steg med nästan 60 tusen ton, en ökning på närmare 16 tusen ton jämfört med förra året.

Brasilien störst på certifierat kaffe

Cirka en tredjedel av allt UTZ-certifierat kaffe kommer från Brasilien, Därefter kommer Vietnam med 22 procent och på tredje plats Honduras.

Odlarländernas Fem-i-topp Försäljning i tusen ton Procent av total
    1.   Brasilien     20     34 %
    2.   Vietnam     13     22 %
    3.   Honduras     12     20 %
    4.   Colombia      3,4       5,6 %
    5.   Guatemala      2,9       4,8 %

Första certifierade kakaon ute på marknaden

UTZ CERTIFIED har även utvecklat ett program för kakaoproduktion av där bönderna tränas i hållbar produktion och professionellt och ansvarstagande affärsmannaskap. Flera av UTZ partners har lanserat, eller kommer att lansera, certifierade produkter framställda av UTZ-certifierad kakao under året, bland andra Mars.

Mot en hållbar te-marknad

Viktiga steg har tagits även i riktning mot en hållbar teproduktion. En tredjedel av den stora inköpsvolymen hos te-leverantören Sara Lee, som bland annat marknadsförs under varumärket Pickwick, är UTZ-certifierad.

UTZ CERTIFIED i Sverige

5 procent av allt kaffe som säljs i Sverige är UTZ CERTIFIED, vilket motsvarar ca 5 tusen ton per år. (Motsvarande andel i världen är 1,3 procent.)

UTZ CERTIFIED samarbetar med några av de stora kaffemärkena. Eftersom UTZ CERTIFIED hittills främst har arbetat med proffsmarknaden serveras UTZ CERTIFIED-märkt kaffe på många företag, caféer och restauranger. I butik hittar man UTZ CERTIFIED-märkt kaffe under ICA:s eget märke, Classic och på alla IKEA-varuhus i världen.

För mer information kontakta

Stephanie de Hoogh, PR Coordinator, UTZ CERTIFIED, Amsterdam, tel. +31 20 530 8000, mobil +31 62 488 6761, stephanie.de.hoogh@utzcertified.org

Lena Calderon på Fri Kommunikation i Sverige, tel 0735-17 35 55, lena.calderon@frikommunikation.se kan hjälpa till att finna svar på frågor och lotsa rätt i UTZ CERTIFIEDs organisation.

Läs om UTZ CERTIFIED: www.utzcertified.org, preliminär webbplats på svenska: http://consumer.utzcertified.org/index.php?pageID=202&switchlanguage=SE

UTZ CERTIFIED

UTZ CERTIFIED är en oberoende ideell internationell organisation som har världens största och snabbast växande certifieringsprogram för ansvarsfull och spårbar kaffeproduktion. Över 95 000 kaffeodlare i 22 länder var godkända av UTZ CERTIFIED 2009, en ökning med 68 procent från året innan. UTZ CERTIFIED grundades 2002 i Nederländerna.

UTZ CERTIFIED jobbar brett för hållbar utveckling med hänsyn till både människor, miljö och för god affärssed. Målet är att på marknadsmässiga grunder certifiera stora volymer för världsmarknaden. Därför samarbetar UTZ CERTIFIED i Sverige med stora företag som ICA, IKEA, Arvid Nordquist, Kaffehuset i Karlstad, Löfbergs Lila, Martin Olsson och Merrild. www.utzcertified.org

Taggar: