Första spadtaget för en ny ABSOLUT anläggning i Åhus

Report this content

Framgångarna för den svenska exportsuccén ABSOLUT VODKA fortsätter. Aldrig har så mycket ABSOLUT VODKA lämnat Åhus hamn som nu. Första kvartalet 2005 ökade försäljningsvolymen för V&S Absolut Spirits, där ABSOLUT VODKA ingår, med 8 procent. Som ett led i rustandet för fortsatta försäljningsframgångar togs idag det första spadtaget för en ny produktionsanläggning i Åhus. V&S investerar 360 Mkr i den nya anläggningen som kommer att ha kapacitet att tappa 22 miljoner flaskor per år när den står klar 2007.

För att rusta för framtiden tog V&S Absolut Spirits affärsområdeschef Ketil Eriksen, fabrikschef Krister Asplund och kommunstyrelsens ordförande Helén Fritzon idag det första spadtaget för den nya satellitanläggningen strax utanför Åhus. Där ska ABSOLUT VODKA tappas parallellt med anläggningen i centrala Åhus. Vid satelliten kommer det att finnas möjlighet till två nya tappningslinjer. - Framgångarna för ABSOLUT VODKA fortsätter, under det första kvartalet såg vi en fortsatt tillväxt i USA och en kraftig ökning av försäljningen i övriga världen. Vi tar idag ett stort steg för att möta den ökade efterfrågan, när anläggningen står klar ökar vi vår kapacitet med 22 miljoner liter per år, säger Ketil Eriksen, affärsområdeschef vid V&S Absolut Spirits. V&S Group investerar 360 miljoner kronor i den nya satellitanläggningen som kommer att stå klar 2007. Anläggningen kommer att bli 10 000 kvadratmeter stor, 60 meter bred och 153 meter lång. Byggnaden har ritats av den lokala arkitektfirman Senn Arkitekter AB och kommer att uppföras i mörk betong, rostfri plåt och glas. Anläggningen kommer att byggas enligt de stränga miljökrav som såväl V&S Absolut Spirits som Kristianstads kommun ställer. I samband med bygget kommer den sand som schaktas tas tillvara. Sanden kommer att användas för att förlänga strandlinjen vid Täppets strand i Åhus. Pressbild på första spadtaget finns på www.absolut.com/pressroom