Konsumentundersökning: Vodka görs av spannmål eller potatis

Spannmål och potatis pekades ut som råvara för vodka av 62 procent. Det visar en konsumentundersökning som gjorts inför ett kommande EU-beslut om nya spritdefinitioner.
Andra spritsorters råvaror är mindre kända bland svenskar. Att whisky görs av spannmål visste 45 procent, att cognac görs av druvor visste 24 procent och att calvados görs av äpplen svarade 34 procent.

- Det här visar att svenska konsumenter har en tydlig uppfattning om vad vodka görs av, kommenterar Peeter Luksep, EU-ansvarig på V&S Group som beställt undersökningen. Liknande undersökningar i våra grannländer har gett lika tydliga resultat. Det ger svenska regeringen och svenska europaparlamentariker stöd för att EU ska behandla vodkan likvärdigt med andra stora europeiska spritsorter.

- I EU-kommissionens förslag till nya definitioner fortsätter man att beskriva vodkan som utspädd finsprit. Men två tredjedelar av EU:s vodkakonsumenter finns i länderna kring Östersjön. Vi vill inte se "vodka" som etikett för destillerat överskottsvin eller för lågprissprit av oklart ursprung, säger Luksep.

Undersökningen genomfördes av Demoskop under första veckan i februari. Av drygt tusen vuxna tillfrågade svarade 82 procent att de någon gång dricker sprit. Frågorna om råvarorna ställdes till dem som någon gång dricker sprit.