Rémy Cointreau lämnar Maxxium

Rémy Cointreau meddelade idag att de avser att avsluta sitt distributionsavtal med Maxxium – det med V&S Group delägda distributionssamarbetet utanför USA och Norden – med verkan från den 30 mars 2009.

Huvudskälet till beslutet är att det ger Rémy Cointreau möjlighet att överväga alternativa distributionsmöjligheter på prioriterade marknader, framförallt i Asien.

De tre kvarvarande partners är övertygade om att Maxxium även fortsättningsvis kommer att vara en stark och mycket effektiv organisation. Det kommer att uppnås genom fortsatt organisk tillväxt och den ersättning som Rémy Cointreau betalar som kompensation för sitt utträde. Den mer än två år långa framförhållningen kommer också att ge Maxxiums partners gott om tid att hantera övergången

Maxxium är ett distributionsbolag, som ägs gemensamt av Rémy Cointreau, Beam Global Spirits and Wine, The Edrington Group och V&S Group. Företaget hanterar distributionen av V&S Groups internationella varumärken på ett 30-tal marknader utanför USA och Norden.

- Vi är mycket nöjda med hur Maxxium utvecklats. När Rémy Cointreau slutligen lämnat Maxxium, förväntar vi oss inte att det ska ha någon negativ påverkan på vår verksamhet. Det är viktigt att komma ihåg att varumärkena från Rémy Cointreau bara står för 15% av Maxxiums försäljningsvolym. Faktum är att Maxxium, även sedan Rémy Cointreau lämnat samarbetet, kommer att vara betydligt större än vad det var när alliansen skapades 1999, säger Bengt Baron, VD, V&S Group.

- Kombinationen av starka varumärken från V&S Group, The Edrington Group, och den nyligen utökade portföljen från Beam Global Spirits and Wine, gör att vi och övriga kvarvarande partners är övertygade om att Maxxium kommer att fortsätta att vara en framgångsrik kanal till marknaderna runt om i världen, avslutar Bengt Baron.

Närmare upplysningar

Jacob Broberg, Senior Vice President Corporate Affairs & Communications, tel 08-744 70 33, mobil 070-190 00 33, e-post Jacob.broberg@vsgroup.com

V&S Pressjour nås på 08-744 73 80