V&S hållbarhetsredovisning uppnår högsta redovisningsnivå enligt GRI

V&S Group har uppnått den högsta nivån A+ enligt Global Reporting Initiatives (GRI) redovisningsriktlinjer. Nivå A+ har bestyrkts av revisionsfirman Öhrlings PricewaterhouseCoopers. GRI stöds av FN:s miljöprogram och är de internationellt sett mest kända och använda riktlinjerna för hållbarhetsredovisningar

- Vi är bland de första i Sverige som uppnår A+. Vi har länge arbetat målmedvetet med CSR, exempelvis med ansvarsfull marknadsföring, energieffektivisering, transporter, logistik och socialt ansvarstagande, så för oss känns det naturligt att redovisa detta arbete på ett standardiserat sätt, säger Claes Åkesson, Vice President Corporate Responsibility & Quality på V&S Group.

GRI:s arbete med att skapa enhetlighet för hållbarhetsredovisning leder till att det blir lättare att bedöma och jämföra företag ur ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt perspektiv. Företag kan frivilligt besluta sig för att följa GRI:s riktlinjer som finns i tre olika nivåer från C till A, där A är högsta nivå. Genom bestyrkandeuppdrag får redovisningen addera ett +, det vill säga C+, B+ eller A+.

Att uppnå nivå A+ betyder att företaget är bland de allra främsta när det gäller att redovisa sitt ansvarstagande i ekonomiska beslut samt prestanda inom områdena miljö och socialt ansvar.