V&S överväger att avveckla fabriken i Sundsvall

Report this content

V&S Group överväger att avveckla fabriken i Sundsvall under 2008. Den produktion som idag sker i Sundsvall kommer i sådana fall att flyttas till andra fabriker inom V&S. Orsaken är att fabriken har haft en låg nyttjandegrad under flera års tid. Nedläggningen beräknas innebära besparingar på 35 miljoner kronor per år.

- Det känns hårt att vi sannolikt måste lägga ner fabriken i Sundsvall, men vi kan inte längre försvara fabrikens låga nyttjandegrad. Att ha en hel fabrik som går på halvfart blir i längden alltför kostsamt. I samband med att fria införselkvoter på alkohol infördes i Sverige för tre år sedan gick försäljningen av våra traditionella spritsorter ner. När svenskar handlar sprit utomlands är det främst lågprisprodukter som väljs. Det gynnar inte våra svenska spritsorter som håller en hög kvalitet men också ett högre pris, säger Rolf Cassergren, affärsområdeschef, V&S Distillers.

V&S kommer nu att inleda MBL-förhandlingar samtidigt som fackföreningarna ges möjlighet att kalla in en så kallad löntagarkonsult för att studera förslaget. Om det slutliga beslutet blir nedläggning är det V&S ambition att genom samarbete med fackföreningar och myndigheter stödja de 80 anställda som idag arbetar på fabriken i Sundsvall.

- Vi har en historia av att samverka med de anställda, och detta kommer att vara vår riktlinje i hela processen. Vi har sedan tidigare goda kontakter med Trygghetsrådet, bemanningsföretag och Länsarbetsnämnden och kommer att ta hjälp av den expertis som behövs för att stödja berörd personal om det skulle behövas, säger Rolf Cassergren.

Fabriken i Sundsvall producerar flera av de svenska traditionella spritsorterna såsom Skåne Akvavit, Grönstedts Cognac och Explorer.