Vacse förlänger med 15 årigt hyresavtal med Region Gotland

Vacse har kommit överens med Region Gotland om ett nytt 15-årigt hyresavtal i fastigheten Visborg 1:15. Avtalet träder i kraft den 1a juni 2022 och omfattar en yta om ca 16 500 kvm. Utöver det har man även tecknat hyresavtal med den helt nya hyresgästen Gotlandshem som ska hyra en yta om ca 1 400 kvm. Därmed är fastigheten 100 % uthyrd till två långsiktiga och offentliga hyresgäster med stark lokal förankring.

Vacse har ägt lokalerna på Visborg där Region Gotland hyr sedan 2014. Fastigheten är miljöcertifigerad enligt BREEAM In-Use, nivå Very Good. Som ett ytterligare led i att minska byggnadernas miljöpåverkan har Vacse åtagit sig att installera solceller på taken samt ny AI-teknik för driftoptimering av hyresgästens totala mediaförsörjning. Vacse ska även utveckla och bygga om Rådhusets ljusgård till en yta som kan användas som en öppen mötesplats för att ta emot besökare samt som tillfälliga arbetsplatser för besökare, förtroendevalda och medarbetare. Arbetet inkluderar också att en öppning görs ut mot kaserngården.

- Under åren har Region Gotlands lokalbehov förändrats och ett gediget arbete har genomförts, tillsammans med regionen, för att skapa konkurrenskraftiga, hållbara och moderna arbetsplatser i en kulturhistorisk miljö. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta detta samarbete, som nu även inkluderar Gotlandshem som blir ny hyresgäst på Visborg, säger Sara Jägermo, fastighets- och hållbarhetschef Vacse AB.

- Vi har efter en lång diskussion och utvärdering av olika alternativ beslutat att finnas kvar på Visborg i en ny hyresperiod. Visborgsområdet är expansivt och vi ser möjligheter att utveckla våra befintliga lokaler och utnyttja dessa mer effektivt än idag. Detta tillsammans med att vi också vill satsa på mer förnybar energi för bl.a. uppvärmning av lokalerna gör att det känns bra att kunna vara långsiktiga på Visborg säger Peter Lindvall, regiondirektör

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Linderborg, Vd, 070 – 579 79 79

Sara Jägermo, Fastighets- och Hållbarhetschef, 072-570 11 30

Vacse AB (publ) är ett fastighetsbolag grundat 2009 och inriktat på långsiktigt ägande av samhällsfastigheter och social infrastruktur. Vacse befinner sig i tillväxtfas och det totala fastighetsinnehavet uppgår till drygt 9,9 miljarder kr. Vacse är baserat i Stockholm och ägs av sju pensionsstiftelser knutna till svenska storföretag. Läs mer på www.vacse.se