Fortsatt stort rekryteringsbehov på Väderstad-Verken

Fortstatt stort rekryteringsbehov på Väderstad-Verken Jordbruksmaskintillverkaren, Väderstad-Verken, räknar med att växa med 50-100 personer per år de kommande fem åren. Under 2006 och 2007 har företaget anställt cirka 100 nya medarbetare och trenden ser ut att hålla i sig. I takt med att arbetet inom teknikföretag som Väderstad-Verken, blir mer avancerat stiger också kraven på medarbetarnas utbildningsnivå. Detta är en av de viktiga frågor som kommer att diskuteras på Teknikföretagens turné på Stora Torget i Mjölby på onsdag kl. 9.00.

Bakom Väderstad-Verkens stora rekryteringsbehov står en kraftig expansion inom lantbrukssektorn med en ökad efterfrågan på effektiva lantbruksmaskiner som följd. Beräkningen av personalbehovet är gjord utifrån en försäljningsprognos som estimerar en produktionsökning på omkring 100 procent de kommande fem åren. Bland de personalkategorier som efterfrågas starkast finns produktionsledare, konstruktörer, inköpare, montörer, servicetekniker och svetsare. – Vi efterfrågar ständigt goda ledare, nu särskilt produktionsledare eftersom produktionsgrupperna i fabriken växer, säger Anders Bergqvist, personalchef.

Anders är en av flera representanter från teknikföretag i Mjölby som kommer att delta i torgmötet på onsdag.

Välkomnar Teknikcollege Sedan den tidigare gymnasieingenjörsutbildningen försvunnit från skolsystemet har det blivit svårare för Väderstad att rekrytera konstruktörer, montörer, projektledare och servicetekniker. Därför välkomnar företaget den satsning som görs på Teknikcollege i länet. – Det unika med dessa utbildningar är att de utformas i nära samarbete med näringslivet för att tillgodose rätt arbetskraft. Vi har ett samarbete med Teknikcollege som finns i Mjölby och har bland annat flera elever som gör sin praktik hos oss. Vi arbetar också aktivt mot universiteten för att visa vilka utvecklingsmöjligheter vi kan erbjuda framtidens civilingenjörer, berättar Anders Bergqvist.

Attraktiv arbetsgivare Konkurrensen bland arbetsgivarna är stor när det gäller rekrytering. Väderstad-Verken är långt ifrån det enda svenska industriföretaget som efterfrågar kompetent arbetskraft. Hittills har man dock haft relativt lätt att hitta kompetenta medarbetare.
– Vi arbetar ständigt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Den viktigaste faktorn i det arbetet är förstås att se till att våra befintliga medarbetare trivs och utvecklas så att de är goda ambassadörer för oss, konstaterar Anders Bergqvist.

Utmärkelser stärker varumärket Tidigare i år fick Väderstad-Verken motta det prestigefyllda exportpriset Export Hermes samt ett pris från SIFV (Svenska institutet för förslagsverksamhet). Utmärkelser som enligt Anders stärker varumärket ur ett rekryteringsperspektiv. – Båda prisen är bevis på att vi är ett företag med stark innovationskraft och förmåga att omsätta goda idéer till effektiva lösningar. Exportpriset visar också att vi är ett företag där det finns stora möjligheter till internationella kontakter och utbyten, vilket förhoppningsvis lockar potentiella medarbetare, säger han.

För mer information, kontakta: Anders Bergqvist, personalchef 0706-713412, anders.bergqvist@vaderstad.com Väderstad-Verken AB är ett av Europas ledande företag inom jordbearbetning och sådd. Väderstads maskiner och metoder har ofta varit epokgörande och ligger i fronten vad gäller kvalitet, design, effektivitet och nytänkande. Företaget är expansivt och har idag 600 anställda. Huvudkontoret ligger i Väderstad, Sverige och säljbolag finns i England, Frankrike, Tyskland, Polen, Ungern, Estland, Lettland, Litauen, Australien, Ryssland och Ukraina. 2006 omsatte företaget 990 mkr.