Fortsatt stort rekryteringsbehov på Väderstad-Verken

Pressmeddelande, 2007-11- 27

Fortstatt stort rekryteringsbehov på Väderstad-Verken Den östgötska jordbruksmaskintillverkaren, Väderstad-Verken, räknar med att växa med 50-100 personer per år de kommande fem åren. Under 2006 och 2007 har företaget anställt cirka 100 nya medarbetare och trenden ser ut att hålla i sig. Bakom det starka rekryteringsbehovet står en kraftig expansion inom lantbrukssektorn med en ökad efterfrågan på effektiva lantbruksmaskiner som följd.

Beräkningen av personalbehovet är gjord utifrån en försäljningsprognos som estimerar en produktionsökning på omkring 100 procent. Väderstad-Verken växer inte bara i Sverige, i dagsläget finns dotterbolag i 12 länder med sälj- och servicekontor. Den största tillväxtpotentialen finns på de nya marknaderna i Östeuropa. Huvudkontoret ligger i Väderstad där även all produktion sker och det är dit den största delen av nyrekryteringen kommer att ske. Bland de personalkategorier som efterfrågas starkast finns produktionsledare, konstruktörer, inköpare, montörer, servicetekniker och svetsare. – Vi efterfrågar ständigt goda ledare, nu särskilt produktionsledare eftersom produktionsgrupperna i fabriken växer, säger Anders Bergqvist, personalchef.

Attraktiv arbetsgivare Konkurrensen bland arbetsgivarna är stor när det gäller rekrytering. Väderstad-Verken är långt ifrån det enda svenska industriföretaget som efterfrågar kompetent arbetskraft. Hittills har man dock haft relativt lätt att hitta kompetenta medarbetare.
– Vi arbetar ständigt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Den viktigaste faktorn i det arbetet är förstås att se till att våra befintliga medarbetare trivs och utvecklas så att de är goda ambassadörer för oss, konstaterar Anders Bergqvist.

Välkomnar Teknikcollege Men enligt Anders krävs det mer än nöjda medarbetare för att locka till sig nya. Därför har företaget inlett samarbeten med universitetens ingenjörsprogram samt Teknikcollege som finns i regionen. – Teknikcollege är en satsning vi verkligen välkomnar, just nu har vi flera elever som gör sin praktik hos oss, vilket bådar gott för framtiden, säger Anders Bergqvist.

Utmärkelser stärker varumärket Tidigare i år fick Väderstad-Verken motta det prestigefyllda exportpriset Export Hermes samt ett pris från SIFV( Svenska institutet för förslagsverksamhet). Utmärkelser som enligt Anders stärker varumärket ur ett rekryteringsperspektiv. – Båda prisen är bevis på att vi är ett företag med stark innovationskraft och förmåga att omsätta goda idéer till effektiva lösningar. Exportpriset visar också att vi är ett företag där det finns stora möjligheter till internationella kontakter och utbyten, vilket förhoppningsvis lockar potentiella medarbetare, säger han.

För mer information, kontakta: Anders Bergqvist, personalchef 0706-713412, anders.bergqvist@vaderstad.com Väderstad-Verken AB är ett av Europas ledande företag inom jordbearbetning och sådd. Väderstads maskiner och metoder har ofta varit epokgörande och ligger i fronten vad gäller kvalitet, design, effektivitet och nytänkande. Företaget är expansivt och har idag 600 anställda. Huvudkontoret ligger i Väderstad, Sverige och säljbolag finns i England, Frankrike, Tyskland, Polen, Ungern, Estland, Lettland, Litauen, Australien, Ryssland och Ukraina. 2006 omsatte företaget 990 mkr.