Stark optimism bland svenska växtodlare

Pressmeddelande 2008-04-24

Stark optimism bland svenska växtodlare – rekordmånga deltagare på Väderstads såmaskinkurser

Våren är här och vårbruket är i full gång. Strax innan vårbruket inleddes arrangerade Väderstad-Verken sina årliga såmaskinkurser runt om i landet. I år var intresset för kurserna större än någonsin och totalt så deltog drygt 300 växtodlare i Sverige.

Väderstad-Verkens kurser går ut på att informera bönder om hur man kan dra större nytta av sin investering i såmaskinen Rapid i odlingen. Rapid är Väderstad-Verkens såmaskin som tillverkats sedan 1991. Då föddes även idén till Rapid-kurserna som inledningsvis hölls under lite mer provisoriska former. Idag arrangeras kurserna i flera länder.
– Vetgirigheten bland växtodlarna i är stor och därför har vi utvecklat kurserna från år till år. I år hölls de på tre platser i Sverige, i Alnarp i Skåne, Brunnby i Västerås och Väderstad i Östergötland, säger Bo Stark, försäljningsansvarig på Väderstad-Verken.

Tips och råd kring växtodling Såmaskinen Rapid är en del av kursinnehållet men långt ifrån det enda. Mycket fokus läggs på helheten där det ges tips och råd kring växtodling. Bland annat presenterade Väderstad-Vereken resultatet från ett försök där man använt Rapid-maskinen vid majssådd. – Vi är inte bara ute efter att sälja maskiner, vi vill också dela med oss av vår kunskap för att växtodlarna ska lyckas bra med sin växtodling. Försöket med majssådd var uppskattat och visar ytterligare ett användningsområde för Rapiden som var nyhet för många, säger Bo Stark.

Kursen gav även svar på många praktiska frågor kring sådjup, bearbetning och grödetablering. Deltagarna var belåtna och när kursen avslutades var det dags att dra igång säsongens vårbruk.
En av deltagarna var Andreas Westesson, känd från den populära TV-serien "Bonde söker fru". Andreas har nyligen investerat i en ny Rapid-maskin. – Det var en givande kurs med många bra råd och tips. Nu ser jag fram emot att komma hem och påbörja vårbruket. Det här är min andra Rapid-maskin, den första brann inne när vår loge brann ner. Vi provade en annan maskin i höstas men den gick inte att få med kombi och klarade inte av att direktså höstvete efter oljelin, så det blev en Rapid igen, säger Andreas.

Fina skördar och bra priser Växtodlare Per Andersson från Hallsberg var en annan deltagare som ser ljust på årets skörd.
– Vi sår mycket direkt på tiltan och det finns inget annat koncept som är lika flexibelt som Rapid. Jag tror att 2008 blir ett bra år för oss, även om det blir svårt att slå 2007 som var det bästa året någonsin med fina skördar och bra priser, säger han.

För mer information kontakta: Bo Stark, försäljningsansvarig i Norden, Väderstad-Verken Tel: 0142-820 28 Mail: bo.stark@vaderstad.com

Väderstad-Verken AB är ett av Europas ledande företag inom jordbearbetning och sådd. Väderstads maskiner och metoder har ofta varit epokgörande och ligger i fronten vad gäller kvalitet, design, effektivitet och nytänkande. Företaget är expansivt och har idag 750 anställda. Huvudkontoret ligger i Väderstad, Sverige. Bolaget har också elva dotterbolag i England, Frankrike, Tyskland, Polen, Ungern, Estland, Lettland, Litauen, Australien, Ryssland och Ukraina. År 2007 omsatte företaget 1400 mkr.