Väderstad Farm i Tyskland slår upp sina portar

Väderstad, ett av världens ledande företag inom jordbearbetning, sådd och precisionssådd, slår nu officiellt upp portarna för Väderstad Farm i Tyskland. Tillsammans med Väderstad Farm i Sverige kommer de att vara våra kunskapscenter där vi visar upp våra innovationer och metoder, utför tester samt möter våra partners och kunder.

Väderstad Farm Tyskland ligger strax utanför Helmstedt i Niedersachsen.

– Vi har nu två gårdar, en i Sverige och en i Tyskland. De är viktiga för oss, både för att möta kunder, partners och journalister och visa upp vår innovativa styrka. Men också som platser där vi utför fälttester och testar nya metoder och koncept, både för i dag och för morgondagen. Vi har redan etablerade partnerskap med universitet och andra organisationer för att utveckla gemensamma försök och andra pågående projekt för att växa och dela kunskap, säger Nina Pettersson, chefsagronom på Väderstad.

Väderstad Farm i Tyskland består av 50 hektar och en maskinhall på 800 m2 för maskingenomgångar och utbildningar. Inuti maskinhallen har man byggt en klassiskt röd stuga med vita knutar, som används som kontor, för att fira rötter.

Farmen kommer att användas både för externa event, som PressEventet 11-12 oktober 2022, men också för interna utbildningar och för fältförsök.

– Vi är mycket glada över att välkomna besökare till vår nya tyska farm som kommer bli mycket viktig för oss framöver. Den kommer att vara en plats där vi försöker optimera användandet av både nuvarande och framtida produkter. En plats där vi visar alla hur vi på Väderstad gör saker och ting, säger Karl-Hubertus Reher, MD för Väderstad i Tyskland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Susanne Dalskog, VP Communication
Väderstad Group
Mobil: 0727-180014
susanne.dalskog@vaderstad.com

Väderstad Group förser det moderna lantbruket med högeffektiva lantbruksmaskiner och metoder. Vår vision är att bli världens ledande partner för enastående uppkomst genom fokus på innovation och global tillväxt. Koncernen är familjeägd och huvudkontoret ligger i Väderstad, Sverige. Väderstad Group finns representerat i 40 länder. År 2021 hade Väderstad Group 1 900 medarbetare och omsatte 4,2 miljarder kronor.