Väderstad firar 60 år av innovationer

Väderstad, ett av världens ledande företag inom jordbearbetning, sådd och precisionssådd, firar 60 år den 26 april 2022. I 60 års tid har Väderstad varit en drivande kraft inom lantbrukets utveckling och hjälpt lantbrukare över hela världen att förenkla deras arbete och förbättra deras resultat.

Allt började 1962, när Rune Stark och hans fru Siw från den lilla orten Väderstad i Sverige tröttnade på att använda klena och primitiva lantbruksredskap i trä. Rune föreställde sig något annat, en ny lösning som var hållbar och tillverkad i stål.

Hans vision kom att ändra lantbruket för alltid. 60 år senare är Rune inte längre med oss, men hans progressiva tänkande och vilja att förändra och förbättra lever i allra högsta grad kvar.

– Under 60 års tid har Väderstad utvecklats till en allt viktigare tillverkare som hjälpt till att producera mat till hela världens befolkning. Vår betydelse har ökat med tiden, i takt med de innovationer vi introducerat som hjälpt våra lantbrukare att producera mer effektivt, men också i takt med att företaget har vuxit år för år och nått ut till allt fler lantbrukare i allt fler länder, säger Crister Stark, Innovation Manager och andra generationen i Väderstads ägarfamilj.

Genom åren har Väderstad introducerat flera banbrytande innovationer som Rapid, den klassiska såmaskinen som löser flera olika arbetsuppgifter på en enda överfart, och Carrier som skapade ett helt nytt segment inom jordbearbetning när den lanserades 1999. 2012 introducerade Väderstad Tempo, en precisionssåmaskin som tog precisionssådden till helt nya höjder med sin hastighet och precision. Förra året introducerades Proceed, ett stort teknologiskt framsteg som kan placera vete och många andra olika utsäden på ett perfekt sådjup med millimeterprecision.

– Vi är på en global resa tillsammans med våra kunder, en resa för att hitta nya sätt att bearbeta deras fält och så deras grödor, för att presentera nya lösningar som kommer förbättra deras resultat ytterligare och göra dem ännu mer konkurrenskraftiga. Vi är tacksamma för att allt fler lantbrukare väljer oss som sin partner för jordbearbetning, sådd och precisionssådd. Vi gör allt vi kan, varje dag, för att hela tiden möta eller överträffa deras förväntningar, säger Henrik Gilstring, vd för Väderstad Group och tredje generationen i Väderstads ägarfamilj.

Film om Väderstad 60 år:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Susanne Dalskog, VP Communication
Väderstad Group
Mobil: 0727-180014
susanne.dalskog@vaderstad.com

Väderstad Group förser det moderna lantbruket med högeffektiva lantbruksmaskiner och metoder. Vår vision är att bli världens ledande partner för enastående uppkomst genom fokus på innovation och global tillväxt. Koncernen är familjeägd och huvudkontoret ligger i Väderstad, Sverige. Väderstad Group finns representerat i 40 länder. År 2021 hade Väderstad Group 1 900 medarbetare och omsatte 4,2 miljarder kronor.