Väderstad når topplacering bland svenska arbetsgivare

Väderstad når den högsta placeringen hittills, en sjätteplats, bland Sveriges arbetsgivare när medarbetarna själva fått säga sitt i Universums årliga ranking. Dessutom hamnar Väderstad på femte plats i kategorin ”Sveriges mest rekommenderade arbetsgivare”.
Trots en pågående global pandemi står Väderstad starka som arbetsgivare med fortsatta nyrekryteringar.

Varje år genomför Universum undersökningen Sveriges Bästa Arbetsgivare bland organisationers egna medarbetare. De får själva bedöma sin arbetsgivare utifrån flera perspektiv: intern identitet, nöjdhet och rekommendation samt lojalitet.

De inkomna enkätresultaten har sedan vägts samman till ett indexvärde. Där hamnar Väderstad på en fin sjätte plats, före flera stora, välkända och attraktiva företag. I den nya kategorin ”Sveriges mest rekommenderade arbetsgivare” hamnar Väderstad ännu högre, på en femteplats.

– Ett mycket glädjande resultat! Som ett familjeägt företag som ligger i framkant i världen när det gäller innovationer av högeffektiva lantbruksmaskiner är vi beroende av kompetenta medarbetare som trivs hos oss, säger Annika Franzén, Vice President HR på Väderstad.

I motsvarande undersökning från Universum förra året hamnade Väderstad på 15:e plats.

– Vi befinner oss mitt i en global kris, en pandemi, där vi som arbetsgivare har gjort det bra. Vi har fortsatt att rekrytera och samtidigt tagit hand om våra nuvarande medarbetare, det tror jag är något man värdesätter både inom Väderstad men också vad gäller vår roll som en av regionens stora arbetsgivare, säger Annika Franzén.

Förra året fick Väderstad även utmärkelsen ”Årets Employer Branding-företag” och kvalitetsstämpeln ”Årets karriärföretag”.

– Under en lång tid har vi arbetat målmedvetet för att vara en attraktiv arbetsgivare och nu ger det resultat. Att vi öppnade ett kontor i Linköping har varit en viktig del i det, sedan har vi vår värdegrund, the Väderstad Way, som genomsyrar allt vi gör och hur vi är mot varandra. Varje kvartal genomför vi också en medarbetarundersökning där våra medarbetare får svara på hur de upplever oss som arbetsgivare. I dessa mätningar får vi också genomgående höga resultat vad gäller nöjdheten med oss som arbetsgivare, säger Annika Franzén.

För mer information kontakta:

Annika Franzén, HR-chef Väderstad
annika.franzen@vaderstad.com

Väderstad förser det moderna lantbruket med innovativa och högeffektiva lantbruksmaskiner och metoder. Genom att förenkla arbetet och förbättra resultatet för lantbrukaren, är företagets vision att bli världens ledande partner för enastående uppkomst. Koncernen är familjeägd och huvudkontoret ligger i Väderstad, Sverige. Väderstad finns representerat i 40 länder och på alla kontinenter. År 2019 hade Väderstad 1 500 medarbetare och omsatte 3,35 miljarder kronor.