Väderstad utökar Carrier XL-familjen

Väderstad, ett av världens ledande företag inom jordbearbetning, sådd och precisionssådd, välkomnar den nya 7,25 meter breda Carrier XL 725 till Carrier XL-sortimentet av tallrikskultivatorer. Samtidigt som den här modellen släpps så uppdateras Carrier XL-familjen med nya egenskaper.

Nya Carrier XL 725 är ett välkommet tillskott till Carrier XL-sortimentet av tallrikskultivatorer, som nu spänner mellan 4,25 meter och 12,25 meters arbetsbredd.

– Carrier XL är ett välkänt maskinkoncept och tillskottet av nya Carrier XL 725 kommer passa fint in på marknaden. Den mångsidiga Carrier XL sparar överfarter, minskar maskinkostnaden per hektar och ger kommande grödor bästa möjliga utgångspunkt, säger Wolfram Hastolz, Director Tillage Product Management, på Väderstad.

Carrier XL 725 finns tillgänglig med 510mm TrueCut-tallrikar, CrossCutter Disc eller den nya CrossCutter Disc Aggressive. För att passa olika behov så kan den utrustas med Väderstads fulla utbud av förredskap, vältredskap samt den monterbara såmaskinen BioDrill 360.

Utöver nya Carrier XL 725 uppdateras Carrier XL 425-725 med starkare ram, inklusive ett stärkt parallell länkage för vältrullen. För att hjälpa föraren utrustas nu alla modeller med nya och mer synliga visuella skalor för att visa arbetsdjup och djup för förredskapen. Nya Carrier XL 725 kommer också med en ny unik skala för säkra vägtransporter i uppfällt läge.

De bredare modellerna, Carrier XL 625 och Carrier XL 725, kan nu även utrustas med en ny hjulaxel samt 560/45 R22.5-däck som är godkända för vägtransporter i 40 km/h.

Carrier XL 725 är tillgänglig att beställa från oktober 2022 och leveranserna inleds under våren 2023.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Vilhelm Ektander
Product Marketing Manager
Väderstad AB

vilhelm.ektander@vaderstad.com

Väderstad Group förser det moderna lantbruket med högeffektiva lantbruksmaskiner och metoder. Vår vision är att bli världens ledande partner för enastående uppkomst genom fokus på innovation och global tillväxt. Koncernen är familjeägd och huvudkontoret ligger i Väderstad, Sverige. Väderstad Group finns representerat i 40 länder. År 2021 hade Väderstad Group 1 900 medarbetare och omsatte 4,2 miljarder kronor.