Väderstads färger pryder Emanuelssons lastbilar

Väderstad, ett av världens ledande företag inom jordbearbetning, sådd och precisionssådd, har ett samarbete med Emanuelssons Transport som har målat och profilerat sina lastbilar i Väderstads färger. Emanuelssons står för cirka 65 procent av Väderstads transporter inom Sverige.

Väderstad och Emanuelssons Transport har varit samarbetspartners sedan 2006. De har varit en viktig transportör för Väderstad sedan dess.

År 2021 investerade vi i två nya bilar och släpvagnar som vi målade och profilerade i Väderstads färger. En hyllning och uppskattning av det goda samarbete vi har, säger Jerry Emanuelsson, ekonomichef på Emanuelssons Transport.

Från Väderstad kör Emanuelssons varje dag och samarbetet uppskattas av både Väderstad och materialleverantörerna. Varumottagningen på Väderstad känner till alla chaufförer och chaufförerna har full kännedom om det gods som ska lossas. Emanuelssons Transport kör mestadels i Sverige med undantag för expresstransporter som även sker till Norge samt EU.

–  Att arbeta med ett mindre åkeri förenklar samarbetet med snabba beslut och en mycket bra service, säger Johnny Thörnqvist, Production Leader Logistics på Väderstad.

Under 2015 blev Emanuelssons Sveriges första fossilfria transportföretag och de har även fått flera priser och utmärkelser för sitt miljöarbete, de har även nominerats till Pegasuspriset, för Sveriges bästa företag, miljöpris för transportbranschen.

Vi gjorde en total omstrukturering både när det gäller driften av lokalerna och alla fordon. Vi använder fossilfri el, HVO, RME och biogas, säger Jerry Emanuelsson.

Väderstad strävar alltid efter att skydda miljön och vill minska den negativa miljöpåverkan under maskinernas hela livscykel. Ett långsiktigt och strategiskt mål är att Väderstad vill ha nettonollutsläpp av växthusgaser, för att gå i samma riktning som Sveriges åtagande i Parisavtalet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Susanne Dalskog, VP Communication
Väderstad Group
Mobil: 0727-180014
susanne.dalskog@vaderstad.com

Väderstad Group förser det moderna lantbruket med högeffektiva lantbruksmaskiner och metoder. Vår vision är att bli världens ledande partner för enastående uppkomst genom fokus på innovation och global tillväxt. Koncernen är familjeägd och huvudkontoret ligger i Väderstad, Sverige. Väderstad Group finns representerat i 40 länder. År 2021 hade Väderstad Group 1 900 medarbetare och omsatte 4,2 miljarder kronor.