Vadsbo SwitchTech Group AB byter namn till Lightning Group AB

Report this content

På Vadsbo SwitchTech Group ABs årsstämma den 17 maj 2024 beslutades att byta namn på bolaget till Lightning Group AB. Bolaget är listat på Spotlight Stock Market och kommer att handlas under namnet Lightning Group AB med kortnamn LIGR från och med den 18 juni 2024. Ny FISN-kod är LIGHTNINGGR/SH.

I och med namnbytet till Lightning Group AB förtydligar bolaget sin position som en koncern inom belysningsbranschen, inom vilken flertalet rörelsedrivande dotterbolag återfinns. Lightning Group AB är moderbolaget inom koncernen, vars verksamhet består i att utveckla och driva dotterbolag. Av denna anledning har även verksamhetsbeskrivningen i bolagets bolagsordning uppdaterats efter beslut på årsstämman 2024.

Lightning Groups strategi är att identifiera och förvärva bolag inom belysningsindustrin och aktivt arbeta i sina dotterbolag för att utveckla dessa och driva värde för hela koncernen. Lightning Group har idag tre dotterbolag. Dotterbolagen Vadsbo LightTech AB och Ledlab AB ägs till 100% av Lightning Group, medan dotterbolaget Priolight Nordic AB ägs till 70% av Lightning Group och 30% av ledningen i Priolight. Lightning Group har en option på att köpa 100% av bolaget under 2028.

Dotterbolaget Vadsbo LightTech AB utvecklar, designar och säljer ljusstyrningslösningar för stora och smarta projekt. Bolaget har varit aktivt i belysningsbranschen sedan 2009. Vadsbo är certifierad Casambi-partner för den svenska marknaden och har ett stort kontaktnät med övriga Casambi-partners runtom i världen. Vadsbos projekt kommer in via projektledare, elektriker och armaturtillverkare, för vilka Vadsbos erbjudande är attraktivt på grund av trådlösheten och enkelheten vid både installation och användning. Läs mer på www.vadsbo.net.

LedLab AB grundades 2009 och har en gedigen erfarenhet inom LED-belysning, drivning och styrning. Bolaget tillhandahåller allt från armaturer såsom spottar, downlights och effektbelysning – till linjärt ljus som kan göras kundspecifikt i bolagets egen verkstad. Kunderna återfinns bland arkitekter, konsulter och installatörer, med vilka LedLab arbetar fram och sedan producerar de bästa lösningarna, till både små och väldigt stora projekt. LedLabs styrka ligger i kunskapen vad gäller teknik, drivning och styrning, både tekniskt och praktiskt, med fokus på ett gott slutresultat och upplevelse. Läs mer på www.ledlab.se.

Priolight Nordic AB grundades av Lightning Group under 2024. Ledningen i Priolight fick även möjlighet att köpa 30% av bolaget, en andel som Lightning Group har option på att köpa tillbaka efter utgången av år 2027. Bolaget erbjuder innovativ LED-belysning av högsta kvalitet till företag inom industri, retail, logistik och infrastruktur. Bolaget fokuserar på att hjälpa företag att göra smarta investeringar i energieffektiv belysning och samtidigt bidra till en grönare framtid. Läs mer på www.priolight.com.

”Det är med stor entusiasm vi nu genomför ett namnbyte och renodling av Lightning Group. Vi har under en tid arbetat med en uttalad strategi om förvärv av belysningsbolag och har nu en koncern som består av tre fristående dotterbolag. Därför tycker vi det är viktigt att koncernmodern tydligare särskiljs från dotterbolaget Vadsbo LightTech och förtydligar koncernens ambition att bli en framstående belysningskoncern i Sverige. Vi letar fortsatt efter ytterligare förvärvsmöjligheter, samtidigt som ledningen fullt ut fokuserar på lönsamhet och att vidareutveckla våra befintliga dotterbolag.”, säger Kristian Larsson, styrelseordförande i Lightning Group AB.

”Vi är glada över få vara en del av Lightning Group och möjligheten att gemensamt driva det nystartade bolaget Priolight Nordic AB tillsammans med ledningen i koncernen. Jag och mina kollegor har lång erfarenhet från belysningsbranschen och känner våra potentiella kunder och deras behov väldigt väl, samtidigt som vi har stor produktkännedom och leverantörs- och producentkontakter. Vi tror att vi tillsammans med de övriga bolagen, befintliga och tillkommande, i Lightning Group kan utvinna synergier och komplettera varandras erbjudanden väl. Till exempel har vi som nystartat bolag fått möjlighet att på olika sätt ta del av lokal- och logistiklösningar, samt andra styr- och ekonomifunktioner inom koncernen. Nu är fokus på försäljning och att nå lönsamhet inom gemensamt uppsatta tidsramar.”, säger Tobias Moberg, VD på Priolight Nordic AB.

För mer information,

Kristian Larsson, styrelseordförande Lightning Group AB