• Vaimo/

Nytt rekordår för Vaimo ökar omsättningen med 50% - räknar med fortsatt expansion och utvärderar strategiska alternativ

Vaimo, en ledande global leverantör av e-handelslösningar på Magento, ökade sin omsättning med 50 procent under 2016 till 193 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 15,7 miljoner kronor under året. Bolaget förutspår en fortsatt stark tillväxt och för att underlätta expansion utvärderar bolaget olika strategiska alternativ för kapitalanskaffning.

2016 var ett starkt tillväxtår för Vaimo. Omsättningen ökade med närmare 50 procent till 193 miljoner kronor och antalet medarbetare uppgick till drygt 300 vid årets slut, en ökning med cirka 80 personer. Vinsten under 2016, 15,7 miljoner kronor, blev dock något lägre än tidigare år och orsaken till detta är flera, däribland större investeringar i utbildning av personal i samband med att introduktionen av den uppdaterade Magento-plattformen samt det faktum att antalet utvecklare ökade med nästan 50 procent under året.

Under 2016 Vaimo kunde också lägga 50 nya kunder till kundlistan, till exempel Stiga, Sova och Make Up Store i Sverige, Sixpad i Japan och Alyasra i Mellanöstern samt ett flertal globala projekt såsom Agent Provocateur, Helly Hansen och MRP Group.

−        Vi är oerhört stolta över vad vi åstadkom förra året. Vi la mycket tid och resurser på att utbilda våra medarbetare i den nya Magento-plattformen som kom i slutet av 2015 och vi ser att det har stärkt vår konkurrenskraft mycket. Trots den nya plattformen lyckades vi nå en tillväxt om 50 procent. Tillväxten är driven av en stark efterfrågan på våra tjänster och vi har under året tagit flera stora globala projekt. Vi stärker vår position och tar ytterligare kliv mot vårt mål att bli den främsta Magento-leverantören i världen, säger David Holender, vd på Vaimo.

För framtiden gör bolaget bedömningen att det finns stora möjligheter att fortsätta växa och expandera, både organiskt och via förvärv. Marknaden präglas av stark efterfrågan på de tjänster som Vaimo erbjuder och bolaget gör bedömningen att det kommer att ske konsolideringar. För att kunna ta till vara på de möjligheter som finns ser bolaget därför över olika strategiska alternativ vad det gäller kapitalanskaffning.

Nyligen utsågs också Vaimo till en av fem Magento Global Elite Partner i världen. Urvalskriterierna innefattar bland annat bolagets omsättning, globala närvaro och antalet Magento-certifierade utvecklare som arbetar i bolaget. Förutom att vara en kvalitetsstämpel öppnar det också upp möjligheten att vara med och tävla om såväl mindre som större globala uppdrag på Magento-plattformen.

För mer information, kontakta:
David Holender, CEO
Telefon: 46 70 422 18 38
E-post: david.holender@vaimo.com

Vaimo är världsledande på att hjälpa företag att nå e-handelsframgång genom prisbelönta, digitala e-handelssajter, omnikanal-lösningar och mobila appar på Magento-plattformen. Vårt fokus är att driva digital innovation och våra tjänster spänner över hela spektret av e-handlarnas behov - från strategi, design, utveckling, optimering och hosting eller än längre om kundens e-handelsinitiativ så kräver. Vår främsta uppgift är att se till att våra kunder på bästa sätt kan öka sin försäljning.

Vaimo, som grundades 2008, har cirka 300 medarbetare fördelade på 14 kontor i Europa, Asien och Stillahavsregionen samt Afrika. Tack vare vår globala närvaro kan vi utveckla nära och långsiktiga relationer med våra kunder. Magento värdesätter vår kunskap och erfarenhet och utsåg oss 2015 till EMEA Partner of the Year, 2016 till Omnichannel Partner of the Year och 2017 till Magento Global Elite Partner.

Taggar: