Skanskas nya grepp i miljödebatten – Smartphone-app för cyklister

Report this content

Skanska Nya Hem lanserar Sveriges första smartphone-app med cykelvägvisare. Appen hjälper användaren att hitta de bästa cykelvägarna för att säkert och miljösmart ta sig hem.

– Med den här tekniken vill vi slå ett slag för miljön genom att hjälpa folk att upptäcka hur lätt det är att cykla istället för att ta bilen, säger Maria Campos Björkquist, marknadsstrateg på Skanska Nya Hem.

I appen ”Cykla hem” kan användaren få information om närområdet och hitta den smidigaste cykelvägen från ett ställe till ett annat.
Skanska har ett grönt initiativ där vi i samtliga delar av vår verksamhet vill minimera miljöpåverkan. Och cykel är bra både ur folkhälsosynpunkt och för miljön. Vi hoppas att appen ska underlätta för cyklister att upptäcka nya intressanta och relevanta platser, säger Maria Campos Björkquist.

I ett första steg lanseras appen som en del av kommunikationen kring Skanska Nya Hems utveckling av 180 bostadsrätter vid Vänortsgatan i Mölndal, precis vid kommungränsen till Göteborg. Planen är att utveckla appen vidare för liknande projekt även i andra delar av landet.

Fram till 30 september kan man, genom att ladda ner appen ”Cykla Hem”, även delta i en GPS-baserad cykeltävling där man utmanar sina vänner med möjlighet att vinna exklusiva Nishiki-cyklar.

För att titta på hur Cykla hem-appen fungerar, var vänlig klicka här:

För att ladda ner appen, var vänlig klicka här:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Angående appen: Maria Campos Björkquist, marknadsstrateg, Skanska Nya Hem, tel: 010-448 13 77
Angående Vänortsgatan: Michael Pantzar, Projektchef, Skanska Nya Hem, tel: 010-448 26 09

Niclas Strahner, pressansvarig, Skanska Bostadsutveckling Norden, tel: 010-448 16 08

Om Skanska i Sverige

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2010 till cirka 23 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2010 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

Taggar: