Snart dags för årets Barngolf – den stora kändisgolfen till förmån för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus

Report this content

Nu närmar det sig uppställning för årets Barngolf. Den 18 augusti är dagen då många utav Sveriges största kändisar och världens bästa golfare samlas på Hills Golfklubb i Mölndal utanför Göteborg för att spela till förmån för barnen på sjukhuset.

Barngolfen arrangeras nu för nionde året i rad och har blivit en härlig tradition för många svenska kändisar och kungligheter. Det är Insamlingsstiftelsen för Drottnings Silvias barn- och ungdomssjukhus som ligger bakom arrangemanget och bidraget är det enskilt största stiftelsen får in. Pengarna går varje år till att skapa en trivsammare miljö för barnen på sjukhuset och för att ge dem möjlighet att leva så nära sina egna liv som möjligt. I år går bidraget till röntgenavdelningen.

- Det är viktigt för barnen att kunna trivas, leka och ha roligt för att ibland kunna glömma sjukdomen och det är just detta vi vill hjälpa till med. Att stimulera barnens sinnen och att väntan på rätt behandling inte ska kännas lika lång. Vi tror på att glädje läker, säger Tomas Gedda, Fundraising Manager för insamlingsstiftelsen.

Kungligheter, några av världens bästa golfare, välkända artister, idrotts- och medie-profiler, företagare och många andra finns på plats för att bidra och dagen avslutas sedan med en bankett på Elit Park Avenue Hotel. Där hålls även barnens bankett med sin egna underhållning, och en auktion dit företag och kändisar har skänkt fina priser så som resor och personliga ägodelar.

- Det blir alltid en festlig stämning med mycket kärlek i luften, det ska vara roligt att hjälpa, säger Tomas Gedda.

Det pågår även en öppen auktion på facebook där alla kan gå in och buda på fina priser och sina idolers personliga ägodelar. Aktionen hittar man på Barngolfen 2014 Auktion och är öppen till kl 16.00 den 18 augusti.

Läs mer på barngolfen.nu, följ på instagram @barnsjukhuset och #glädjeläker

Barnsjukhuset.nu

För mer info kontakta:

Tomas Gedda, Fundraising Manager för insamlingsstiftelsen, 0736-889424

Åsa Blomberg, PR Director Valentin&Byhr, 0707-803255

Fakta om Barngolfen

Initiativet till Barngolfen kommer ursprungligen ifrån Lasse Kronér som är en del av Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. Idag är Barngolfen Sveriges största välgörenhetsgolftävling och förra året drog den in 1.5 miljoner kr. Detta är tack vare alla sponsorer och samarbetspartners som lägger ner tid, kraft och pengar för att Barngolfen ska bli världens trevligaste golftävling, för både spelare och publik.

Golflagen består utav tre personer från ett företag plus en kändis och ett golfproffs. Under dagen spelas den berömda golftävlingen och den öppna auktionen som då har pågått hela sommaren avslutas kl 16.00. Nya objekt kommer at dyka upp kontinuerligt under sommaren och pengarna från aktionen går oavkortat till insamlingsstiftelsen för barn- och ungdomssjukhuset. Kvällen avslutas med en bankett på Elite Park Avenue i Göteborg.

Barnen har sin egen golfaktivitet som pågår parallellt med Barngolfen och givetvis får även de en bankett under den sena eftermiddagen med uppträdanden, hamburgarbuffé och lek.

Taggar: