Valentum lanserar tjänst för bolag med likviditetsproblem

Report this content

Idag har många fina och välskötta entreprenörsbolag det otroligt tufft med likviditeten. De kämpar för sin överlevnad på grund av coronautbrottet. För att hjälpa bolag som befinner sig i trångmål har Valentum tagit fram en ny processtruktur där en grupp utvalda och förberedda investerare på bara ett par veckor är redo att bidra med kapitalDetta är att jämföra med de tre till sex månader som en normal kapitalresning tar. Kapitalet kommer att vara av väldigt varierande storlek.

Tomas Almgren Valentum

”Vi på Valentum känner att även vi har ett ansvar att hjälpa till – inte bara för entreprenörernas skull utan även för att rädda de anställda som bolagen sysselsätter. Vi tror dessutom att vi har en unik möjlighet att bidra, då vi har starka relationer både till många av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer och till ett nätverk av kapitalstarka investerare som gärna kliver in och stöttar bolag med problem. Därför lanserar vi nu denna nya tjänst, som vi faktiskt också redan noterat ett bra intresse för”, kommenterar Tomas Almgren, VD och Partner på Valentum.

Statens insatser hittills är fokuserade på likviditet och att hindra företag från att göra uppsägningar, men många bolag kommer få problem med soliditeten i och med att förlorade intäkter ger förluster. Tjänsten som Valentum utvecklat innebär att bolaget agerar mellanhand vid kapitalanskaffning i form av eget kapital. Ett tiotal kapitalstarka investerare har anmält intresse för att delta och gruppen kan förhoppningsvis utökas ytterligare. Eftersom Valentums specialitet är att jobba med mellanstora bolag riktar sig tjänsten till bolag med en omsättning om minst 100 miljoner kronor.

”Vi befinner oss mitt i en mycket tuff tid, men tillsammans kan vi ta oss igenom krisen,” avslutar Tomas Almgren.

Bakgrund – Tomas Almgren berättar:
”Sedan vi drog igång Valentum för åtta år sedan har vi haft som ledord att vi ska vara entreprenörens bästa vän. Under åren som gått har vi byggt upp Sveriges mest framgångsrika rådgivarfirma för medelstora, entreprenörsägda bolag. Vi har haft nöjet att hjälpa en mängd framgångsrika entreprenörsbolag att hitta nya ägare, ta in partners för tillväxt eller realisera delar av det värde som ägarna har byggt upp”.

För mer information, v.v. kontakta:
Tomas Almgren
VD och Partner på Valentum AB
Mail: tomas.almgren@valentum.se

Valentum är Sveriges största M&A-rådgivare för onoterade, entreprenörsägda, medelstora bolag med ett värde mellan SEK 100 miljoner och 2 miljarder. Omsättningen uppgick 2019 till ca 75 MSEK 2019. Bolaget har 21 anställda, är partnerägt och med säte i Stockholm, men verkar på såväl nationell som internationell marknad. www.valentum.se

Taggar:

Snabbfakta

Idag har många fina och välskötta entreprenörsbolag det otroligt tufft med likviditeten. De kämpar för sin överlevnad på grund av coronautbrottet. För att hjälpa bolag som befinner sig i trångmål har Valentum tagit fram en ny processtruktur där en grupp utvalda och förberedda investerare på bara ett par veckor är redo att bidra med kapital. Detta är att jämföra med de tre till sex månader som en normal kapitalresning tar. Kapitalet kommer att vara av väldigt varierande storlek.

Citat