En Valfrihetskommission för valfrihet och bättre välfärd

Report this content

Under ledning av tidigare Europaparlamentariker Gunnar Hökmark ska Valfrihetskommissionen verka för en samhällsdebatt som bättre belyser värdet och nyttan av valfrihet som en del av den svenska välfärdsmodellen. Valfrihetskommissionen ska verka för att företagande och valfrihet ska prägla en större del av den svenska välfärden och ge större möjligheter till människors vardag.

”Vi har i Sverige skapat en allemansrätt inom välfärden som ger var och en av oss unika möjligheter att välja det som passar oss bäst i frågor som är de mest individuella och avgörande för vår trygghet. Vi vill slå vakt om välfärdens allemansrätt och utveckla den”, säger ordföranden för Valfrihetskommissionen Gunnar Hökmark i en kommentar, när initiativet presenterades.

Valfrihetskommissionen består av:

• Gunnar Hökmark, ordförande, tidigare Europaparlamentariker
  • Maria Rankka, ordförande Silver Life och tidigare styrelseledamot IES
  • Stefan Stern, kommunikationsansvarig Nordstjernan och rådgivare i näringslivet, tidigare statssekreterare
  • Karin Svanborg-Sjövall, fristående debattör, tidigare vd Timbro
  • Klas Tikkanen,  operativ chef Nordic Capital

Välfärdens kvalitet och dess anpassning till den enskilda människan förutsätter en mängd alternativ snarare än en återgång till ett stort offentligt system bortom den enskildes inflytande.

”Näringsfrihet, entreprenörskap och innovationskraft är en förutsättning för välstånd och välfärd. En debatt som ser företagande som ett problem inom välfärden innebär i praktiken en återgång till gamla tiders monopol och köer”, säger Gunnar Hökmark.

Valfrihetskommissionen kommer genom seminarier, debattartiklar och faktasammanställningar verka för en bredare samhällsdebatt om företagandets och valfrihetens betydelse för välfärdens kvalitet.

Kontakt:
Gunnar Hökmark, gunnar@hokmark.se

Om Valfrihetskommissionen:
Valfrihetskommissionen har sin bas i nätverket Valfrihetens vänner som är ett nätverk av entreprenörer och företagsledare med ett engagemang för valfrihet och fri företagsamhet.
För mer information se: www.valfrihetsfakta.se/valfrihetskommissionen