Ny rapport: 900 skolor hotas av stängning

Report this content

Förslaget från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet om att förbjuda vinstuttag för friskolor gör att skolor med 225 000 elever hotas av nedläggning.

Om den som satsar pengar på att starta och driva skolor inte kan få ränta på sina pengar, försvinner möjligheten att driva verksamheten vidare.

Valfrihetskommissionen presenterar idag en unik kartläggning av alla friskolor i Sverige som drivs i bolagsform. Totalt handlar det om skolor i 134 kommuner.

Kommentar av Gunnar Hökmark, ordförande för Valfrihetskommissionen:

”Vänsterpartiernas förslag innebär att skolor med 15 procent av Sveriges elever är hotade. I de 900 skolor som hotas går elever från landets samtliga 290 kommuner. I stället för att underkänna hundratusentals människor fria val och stänga ned hundratals väl fungerande skolor borde politiken inriktas på att göra alla skolor till bra skolor. Attackerna på friskolor är i praktiken attacker på alla de elever och föräldrar som valt dem. ”

www.valfrihetsfakta.se/hotadeskolor finns en nationell rapport som listar samtliga 900 skolor som hotas av nedläggning och 134 lokala rapporter för varje kommun där det finns hotade skolor.

Kommunerna med störst andel elever i hotade skolor:

1 Täby 52 % (8 413 elever)
2 Upplands Väsby 41 % (2 599 elever)
3 Solna 38 % (3 310 elever)
4 Nacka 33 % (6 990 elever)
5 Strängnäs 32 % (1 820 elever)
6 Nyköping 30 % (2 970 elever)
7 Helsingborg 29 % (7 645 elever)
8 Sundsvall 29 % (4 507 elever)
9 Älvdalen 28 % (297 elever)
10 Österåker 28 % (1 831 elever)
11 Vellinge 27 % (1 638 elever)
12 Bollnäs 27 % (1 059 elever)
13 Stockholm 26 % (39 299 elever)
14 Falun 26 % (2 716 elever)
15 Sollentuna 25 % (3 482 elever)
16 Gävle 24 % (4 109 elever)
17 Södertälje 23 % (3 385 elever)
18 Sundbyberg 23 % (1 540 elever)
19 Mörbylånga 23 % (440 elever)
20 Landskrona 22 % (1 359 elever)

Kontakt:

Gunnar Hökmark, gunnar@hokmark.se

Valfrihetskommissionen har sin bas i nätverket Valfrihetens Vänner som är ett nätverk av entreprenörer och företagsledare med ett engagemang för valfrihet och fri företagsamhet.